pátek, 7. listopad 2003

Pražské trio basetových rohů: Mozart, Dušek, Nudera, Družecký

Toto CD je prostě jedna koncentrovaná radost. Jednak v přístupu skladatelů k žánru, ale také v evidentní radosti, s jakou se členové Pražského tria basetových rohů chopili interpretace. Klasicistní divertimenta a partity pro dechové nástroje byly ve své době nejoblíbenější skladby pro vytvoření radostné nálady při společenských setkáních v zahradách a sálech. V našem případě se jedná zvláště o pražskou vilu Bertramka, která byla domovem manželů Duškových. Zde se scházeli příznivci umění, mnohdy i za přítomnosti W. A. Mozarta, který zde našel svůj pražský domov. Je tedy pochopitelné, že právě skladby pro dechové nástroje byly v této době velmi oblíbené mezi všemi tehdejšími skladatelskými současníky. V dramaturgicky promyšlené sestavě jsou kompozice třech českých představitelů - F. X. Duška (1731- -1799), V. Nudery (1746-1811) a J. Družeckého (1745-1819) - zarámovány do dvou Mozartových divertiment. Ve všech případech se jedná o původní tvorbu pro tři basetové rohy, což může být z dnešního pohledu překvapující, z dobového hlediska však nikterak ojedinělé. Koncem 18. století prošla ve střední Evropě hra na dechové nástroje obrovským rozmachem a vyústila do počátku století následujícího, v němž registrujeme řadu vynikajících interpretů, pro které komponovali i ti největší představitelé hudebního romantismu. Vzpomenu jen klarinetistu H. Baermanna (1784- -1847), pro něhož skládali sólové předlohy C. M. von Weber a F. Mendelssohn-Bartholdy. Druhý jmenovaný dokonce prohlásil, že "Baermann je nejlepší hudebník, jakého zná", a napsal mu koncertní skladbu pro klarinet a basetový roh, kterou sólista interpretoval se svým synem Carlem, nejlepším hráčem na basetový roh své doby. Této situaci tedy předcházela tvorba a interpretace v období klasicismu, které svojí melodikou, dynamickými kontrasty, ale i vysokou náročností na citový projev a virtuózní ovládání nástroje přímo vybízely k oboustranné gradaci. Současný přístup k původním titulům je limitován hrou na basetový roh, která přeci jen nepatří k běžnému standardu dneška, alespoň co se dotýká popsaného repertoáru. Pražské trio basetových rohů tento práh přestoupilo a produkt, který z jejich mistrovství vznikl, je prostě skvělý. V melodických liniích, ve frázování i dynamické výstavbě je dominantní jeden pocit - radost z muzicírování. S tímto hodnocením koresponduje i booklet. Výstižná titulní strana přináší všechny potřebné informace, průvodní slovo Jiřího Kratochvíla zasvěceně rozprostírá situaci k vývoji nástroje a jeho repertoáru a dostatečné jsou také informace ke členům souboru. Prostě, těžko bych si v tomto směru představoval něco lepšího.

Vydavatel: Rosa Classic / Rosa

Stopáž: 68:03

Nahráli: Petr Sinkule, Zdeněk Tesař, Miroslav Plechatý - basetové rohy