středa, 16. listopad 2016

Portrét Richarda Nováka: V plné síle umělecké i lidské

Napsal(a) 

Portrét pěvce Richarda Nováka slavícího letos výjimečné životní jubileum zachycuje tohoto skvělého basistu v rolích, jimiž během svého dlouhého uměleckého života zaujal tisíce posluchačů a operních diváků. Znělý hlas, ozvláštněný úžasným emočním bohatstvím, báječná výslovnost, tak charakteristická pro pěvce starší generace a především pravá umělecká poctivost, s níž Richard Novák ke každé roli přistupuje, to vše je synonymem letošního jubilanta. Dvoudiskové album představuje umělce nejprve jako brněnského operního sólistu ve studiových nahrávkách z let 1977-83 a také živě z představení Verdiho Simona Boccanegry v Janáčkově divadle v roce 2003, druhé CD „pražské“ je věnované písňovým cyklům ve studiových nahrávkách a korunované živě zaznamenanými Biblickými písněmi na koncertu v Rudolfinu.

Operní profil pěvce je skutečně přehlídkou špičkových rolí, úvodní Leporello v Donu Giovannim vás doslova vtáhne do hudebního světa umělce s neutuchající živelnou radostí ze zpěvu, ze ztvárněné role Mozartovy nesmrtelné hudby s obdivuhodnou hlasovou vyvážeností a působivou dynamikou. Richard Novák má samozřejmě své oblíbené autory, je zde Vodník z Dvořákovy Rusalky, který mu učaroval natolik, že bez dechu posloucháme a bezděčně srovnáváme s nezapomenutelným Vodníkem Hakenovým – Novákův Vodník je hlasově světlejší, lyričtější, méně hrozivý, otcovský, velice uvěřitelný a lidský. Čajkovského Gremin je vyznáním se všemi (i nejhlubšími) tóny nejen znělými, ale procítěnými do nejtiššího pianissima. Verdi vyhovuje naturelu Richarda Nováka podobně jako Dvořák či Janáček a je dobře, že na albu je zařazen autor hned čtyřikrát s Donem Carlosem, Simonem Boccanegrou, MacbethemLuisou Miller – všechny party jsou podány s vysokým smyslem pro zpěvnost, výraz, dramatičnost a nejjemnější detaily.

Operní CD uzavírá tolikrát báječně uvedený Revírník z Lišky Bystroušky. Bytostné vyznání Janáčkovo tlumočí pěvec jako své vlastní, láska k životu a jeho začátku i konci pojí skladatele i pěvce celoživotně. Druhé CD nabízí písňové cykly Hugo Wolfa Mörike Lieder, Labutí zpěv Franze Schuberta a Severní noci Jaroslava Křičky – zde Richard Novák překrásně snoubí zádumčivé texty se snivou hudbou. Závěr patří Dvořákovým Biblickým písním, milovanému dílu, které Novák tak rád uvádí zcela civilně a bez patosu a s nímž souzní hudebně i obsahově beze zbytku. Precizní je i doprovod PKF, mimořádně citlivý a skutečně autentičtější než leckterý obvyklý varhanní. Live nahrávka z roku 2001 představuje zralého interpreta, čerstvého držitele Thálie za celoživotní mistrovství, hezké ovšem je – jak mile uvádí autor textu v bookletu Petr Kadlec – že od té doby Richard Novák vystoupil v dalších 300 operních představeních a na více než 300 koncertech. Vynikající pěvec oslavil 85. narozeniny v plné síle umělecké i lidské s oddaností a pokorou ke svému životnímu poslání.

Richard Novák – bas, Gerhard Zeller – klavír , Orchestr a Sbor Janáčkovy opery v Brně, Filharmonie Brno, Pražská komorní filhar­­monie, František Jílek, Miroslav Hoňka, Jaroslav Kyzlink, Tomáš Hanus – dirigenti. Text: A, Č. Nahráno: 1978, studio Stadion Brno, 1977, Český rozhlas Brno, 9. 10. 2003 live, Janáčkovo divadlo Brno, 8/1975 a 12/1975, studio Do­movina Praha, 13. 10. 2001 live, Rudolfinum Praha. Vydáno: 2016. TT: 2:32:13. AAD/DDD stereo. 2 CD Supraphon SU 4206-2.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.