úterý, 24. březen 2009

Píseň česká

Dvořák: Moravské dvojzpěvy, Foerster: Česká píseň, Martinů: Pět českých madrigalů, Tučapský: Moravská krajina, Eben: Starodávné čarování milému, Fišer: Róže, Rajchl: Chodský den, Mikula: Lúčne hry, lidové písně

Vysokoškolský umělecký soubor, dirigenti – Jiří Petrdlík, Jakub Zicha, instrumentalisté. Text: Č, A, N. Nahráno: 2007, studio Českého rozhlasu Praha. Vydáno: 2008. TT: 73:26. 1 CD Vysokoškolský umělecký soubor o.p.s.

Ke svým šedesátým narozeninám si nadělil Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy (s několika profesionáloními hosty – sboristy) velkorysý dárek – cédečko nabité krásnou hudbou a příjemným zpěvem nadšených lidí. Dobře vybraný program (a pozoruhodně velkoryse koncipovaný booklet) doplnili sólisté jako například v Ebenovi Marta Fadljevičová , jejíž podání však není vždy technicky jisté. V bonusovém Hašlerovi (Ta naše písnička česká ) dokonce spoluúčinkují herci Vladimír JavorskýMagdaléna Borová . Kromě tradiční hudby, která je kmenovou součástí repertoáru řady českých sborů, jsou zde i zajímavá zpestření, což je případ premiéry Tučapského. Je zřejmé, že VUS i v době, která nepřeje sborovému zpěvu a koneckonců klasické hudbě jako takové, má své místo v českém hudebním světě. Už tím, že dává smysl životnímu směřování více než padesáti amatérským zpěvákům, tak je důležitější nežli kariéra řady sportovců, kteří jsou hojně podporováni sponzory i státem.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.