úterý, 12. červenec 2005

Pierre Sancan - Koncert pro klavír a orchestr - Petr Iljič Čajkovskij - Koncert b moll pro klavír a orchestr op. 23

Napsal(a) 

Pierre Sancan, Petr Iljič Čajkovskij Pierre Sancan, Petr Iljič Čajkovskij
Jean-Philippe Collard - klavír, Bilkent Symphony Orchestra - Emil Tabakov. Produkce: Etienne Collard. Text: F, A. Nahráno: 6,7/2003 Bilkent Concert Hall, Ankara. Vydáno: 2004. TT: 67:29. DDD. 1 CD EMI Classics 7243 5 57800 2 7 (EMI).

Zvláštní kombinaci v podstatě neznámého klavírního koncertu s jedním z vůbec nejhranějších klavírních koncertů vysvětluje hned první odstavec průvodního textu bookletu: Jean Philippe-Collard tu píše, že chtěl tímto CD vzdát poctu svému učiteli - pianistovi a skladateli Pierru Sancanovi, "bez něhož by nikdy nebyl schopen hrát Čajkovského."

Sancan se narodil v roce 1916 v jihofrancouzském Mazametu, ale hru na klavír studoval v Maroku, kam přivedly rodinu otcovy obchodní aktivity. V roce 1934 vstoupil na pařížskou konzervatoř, kde se věnoval klavíru, kompozici a dirigování. Klavírní koncert začal psát v roce 1947, ale premiéry se dílo dočkalo až v roce 1955 na festivalu v Besanconu (s autorem u klavíru). Henri Busser, Sancanův učitel kompozice, tehdy napsal, že se jedná o nejlepší klavírní koncert po Ravelovi. Při poslechu tohoto díla musíme připustit, že chvála není příliš přehnaná. Skladba je skutečně velmi kvalitní a zajímavá, spíš tradiční než experimentální, s výborně stylizovaným klavírním partem a s barvitou instrumentací. V první větě oceníme inspirovanou práci s hudebním materiálem, druhá věta okouzluje svou lyrikou. Překvapením je pak věta finální, v níž se ocitneme kdesi v cirkusu nebo na pouti. Je nabitá muzikantským vtipem a co chvíli nás rozesměje. Velký podíl na působivém vyznění koncertu má pianista Jean Philippe Collard, který dává skladbě vše, co je zapotřebí: poezii, dramatičnost i francouzský esprit. Výkon tureckého Bilkent Symphony Orchestra, složeného z mladých hráčů ze třinácti zemí, je na tomto CD trochu rozporuplný. U Sancana, kde se soustředíme víc na hudbu než na interpretaci, působí jeho hra velmi svěže, u Čajkovského, kde máme možnost bezpočtu srovnání s jinými interpretacemi, lze jen konstatovat, že se jedná o standardní profesionální práci, jež sice ničím nepohorší, ale také nijak zvlášť nenadchne. Sólista stojí v tomto díle zjevně nad orchestrem.

Vydavatel: EMI Classics/EMI

Stopáž: 67:29

EAN: 724355780027

Nahráli: Jean-Philippe Collard - klavír, Bilkent Symphony Orchestra - Emil Tabakov

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.