čtvrtek, 15. srpen 2002

Piano Concertos of the '20s

Napsal(a) 

booklet booklet
Pianista Michael Rische připravil dramaturgicky zajímavou sestavu čtyř klavírních koncertů, které vznikly ve dvacátých letech minulého století a v nichž jejich autoři uplatnili v menší či větší míře jazzové prvky. Magnetem nahrávky je Klavírní koncert č. 1 amerického skladatele George Antheila z roku 1922, dílo, které nebylo ve 20. století nikdy provedeno a na něž zapomněl i sám autor. Rische jej premiéroval na jaře roku 2001 a na tomto CD se jedná o "world premiÉre recording". Spíše než jazzové momenty oceníme v této skladbě výraznou rytmickou a metrickou strukturu, přehlednost a věcnost. Dvouvětý "americký" Klavírní koncert A. Coplanda z roku 1927 zaujme směsí výrazových prostředků: první věta se otevírá "spartakiádními" fanfárami, na ně navazuje tklivá melodie, jež by byla ozdobou každého televizního seriálu, a jako třetí prvek se objeví prostince stylizovaný "pastorální" sólový klavír. Druhá věta nás přenáší do naprosto jiného světa. Copland nás krátkou chvíli baví svěžím, pikantně rytmizovaným klavírem, aby zanedlouho přešel na území jazzu v tak čisté podobě, že se s něčím podobným na tomto CD nikde jinde nesetkáme. V duchaplném Honeggerově Concertinu jsou jazzové vlivy transformovány do takřka aristokratické podoby a klavír tu mnohdy vnímáme spíš jako součást orchestru než jako sólový nástroj. Poslední skladbou je slavný Klavírní koncert G dur M. Ravela. Z Rischeovy koncepce "jazzových dvacátých let" se trochu vymyká, a to jak časově (dokončen byl až roku 1931), tak především noblesou a osobitostí, s níž skladatel dokázal přetavit jazzové (i jiné) impulsy a začlenit je do své barevné a nesmírně působivé partitury. Ke cti Rischeově budiž řečeno, že se v žádném ze čtyř koncertů nesnaží prosazovat jazz za každou cenu. Jeho hra je kultivovaná, zajímavá a přesvědčivá. Totéž platí i o obou orchestrech a všech třech dirigentech. Přes nepochybně kvalitní interpretaci nezbývá ovšem než konstatovat, že "dějinný soud" nebyl vůči autorům nespravedlivý.

Vydavatel: Arte Nova / BMG

Stopáž: 70:03

Nahráli: Michael Rische - klavír, Bamberger Symphoniker - Christoph Poppen, WDR Sinfonieorchester Köln - Steven Sloane, Israel Yinon

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.