úterý, 5. únor 2008

Philippe Jaroussky - Vivaldi Heroes

Napsal(a) 

Philippe Jaroussky - Vivaldi Heroes Philippe Jaroussky - Vivaldi Heroes

(Antonio Vivaldi)

Philippe Jaroussky - kontratenor, Ensemble Matheus, Jean-Christophe Spinosi. Produkce: E. Collard. Text: A, N, F. Nahráno: 7/2006, Auditorium d`Ecole National de Musique, Brest. Vydáno: 2006. TT: 63:15. DDD. 1 CD Virgin Classics 0094636 434142 2 (EMI).

Vivaldi vede! Jak si jistě mnozí čtenáři Harmonie a zejména návštěvníci obchodů s nahrávkami vážné hudby všimli, Antonio Vivaldi zažívá velký revival díky "souborné edici" svého díla u firmy Naive. Ke svým posluchačům se tak konečně dostávají i opery, které, jak dokazuje i přítomná nahrávka, rozhodně nepatří do archivních polic.

Na své nové nahrávce nabízí Philippe Jaroussky ve spolupráci s Jeanem-Christophem Spinosim a orchestrem Ensemble Matheus patnáct árií z jedenácti Vivaldiho oper včetně sporné Osvobozené Andromedy (Andromeda liberata ). Přestože zmiňovaná opera, respektive serenata, je spíše pasticciem, árie Sovente il sole , kterou můžete na snímku najít, Vivaldiho dílem nejspíš bude. Jedná se zároveň o jeden z nejpůsobivějších "kousků", i když, upřímně řečeno, z nabízeného repertoáru jen těžko sestavíte hodnotící pořadí. Dramaturgie snímku se skutečně výtečně povedla; střídají se virtuózní, patetické, veselé či pastorálně laděné árie, všechny efektní, s rozmanitými náladami a podmanivými melodiemi. Mnozí posluchači zcela zákonitě nabudou přesvědčení, že forma árie da capo je naprosto dokonalá. Jarousskyho recitál lze samozřejmě vidět jako logické vyústění spolupráce obou umělců na zmiňovaném Vivaldiho operním projektu, nicméně také dramaturgicky odvážný krok, neboť zpěvák zde po sólové desce s Vivaldiho kantátami nabízí "stejnou" hudbu. Ve skutečnosti je tato nahrávka nejen obsahově rozmanitější, ale především umělecky mnohem vyzrálejší - Jaroussky se tentokrát představuje jako mistr ovládající své řemeslo s jistotou a bravurou. Zlepšení lze pozorovat jak v rovině čistě technické, tak i výrazové, kde je snad ještě markantnější. Jeho práce s hudební frází, modelování tónu, odstiňování pomocí akcentů, výslovnosti, dynamiky a barvy je okouzlující a v některých áriích dosahuje skutečné dokonalosti. Příznivce snad zároveň potěší, že Jarousskyho hlas si zároveň uchovává svou specifickou barvu a charakter, neztěžknul, ani se nerozvibroval. Z technického hlediska lze panu Jarousskymu přát sytější výšky a ještě lepší trylek (i když i zde je posun kupředu), není ale důvod pochybovat, že i v tomto směru dojde brzy k dalšímu zdokonalení. Již teď ale nabízí Jarousskyho recitál vrchovatou míru požitku i poučení.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Marc Niubo

Ředitel Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.