úterý, 2. prosinec 2003

Pěvecké sdružení moravských učitelů: - Martinů, Foerster

Pěvecké sdružení moravských učitelů získalo za dobu svého působení (od roku 1905) věhlas a uznání nejen v rámci naší vlasti, ale jeho umění poznalo mnoho posluchačů daleko za hranicemi. Od svého založení patří k pilířům české hudební scény, neboť ta je na sborové hudbě založena. Velká tradice pěveckých těles je (nebo alespoň byla) důkazem muzikantského založení českého národa. Ve své době byla nositelkou národních, můžeme říci též vlasteneckých idejí v nejlepším slova smyslu. Ostatně to, že vokální hudba (a zejména pak sborová tvorba) je neopominutelným fenoménem v české hudební kultuře jako takové dokazuje existence obrovského množství skladeb tohoto hudebního druhu v kompozičních odkazech českých skladatelů a dokonce i těch tvůrců, kteří sice nebyli domácími autory, ale k Čechám měli blízko. Obliba sborového zpěvu pak podnítila vznik mnoha těles, v nichž skladatelé nalezli vděčné interprety svých děl. Předkládaný snímek je dobré nazírat optikou historického kontextu. Je totiž zrcadlem profilu PSMU, v jehož charakteristice se odráží vědomí historické tradice, jíž se těleso cítí být povinováno, a zároveň snaha reprezentovat českou hudební kulturu v rámci veškerého dění na poli hudebním. Tato pozůstávající esence národního uvědomění z dob založení sboru vede i dnešní dirigenty k větší inklinaci k české hudbě, dnes již pochopitelně vnímané více kosmopolitně. Nahrávka je tedy reprezentantem výše zmíněného rysu sboru a nutno přiznat, že takto koncipovaná se vcelku zdařila. Je pochopitelné, že posluchač musí být tolerantní ke zvukové stránce nahrávky, nicméně i takto lze dostatečně dobře vychutnávat kvality, které tělesu vtiskává jeho současný dirigent Lubomír Mátl . A pod jeho rukama to skutečně zpívá!

Vydavatel: Stylton

Stopáž: 46:49

Nahráli: Richard Haan - baryton*, Pěvecké sdružení moravských učitelů, Lubomír Mátl - dirigent