středa, 6. říjen 2004

Petr Iljič Čajkovskij: Valse op. 40 č. 9, Deux morceaux op. 10, Dumka op. 59, Méditation op. 72 č. 5, Valse - Scherzo op. 7 č. 1, Andante maestoso ze Suity Louskáček op. 71a (upr. Pletněv), Klavírní sonáta G dur op. 37

Volba klavírního recitálu monograficky zaměřeného na tvorbu Petra Iljiče Čajkovského není nikterak náhodná. Jeho interpretka, mladičká japonská klavíristka Ayako Uehara , se v předloňském roce stala vítězkou mezinárodní soutěže P. I. Čajkovského v Moskvě. Dvě poloviny tohoto CD představují dva opačné póly Čajkovského klavírní tvorby. V první polovině jsou to drobné, spíše méně náročné miniatury a úprava části suity z baletu Louskáček od klavíristy Pletněva. Druhou polovinu vyplňuje naopak nejrozsáhlejší Čajkovského klavírní skladba, čtyřvětá Velká sonáta G dur . V klavírní hře Ayako Uehary vyniká v první polovině zejména drobná prstová technika, lehká staccata a průzračná pedalizace. Její pojetí lze charakterizovat jako velmi poetické, dívčí, subtilní, nostalgické, zasněné až naivní. Tedy přesně takové, jaké naprosto odpovídá skladbám typu Valse op. 40 či Nokturna op. 10 . Avšak tím, že jsou stejným způsobem interpretovány i skladby, které by si žádaly více závažnosti a opravdovosti (Dumka op. 39, Méditation op. 72 ), vyznívá celá první polovina nahrávky dosti jednostranně. Do interpretčina přednesu navíc pronikají "manýry", které by jednou nebo dvakrát byly půvabné, jsou-li však opakovány téměř v každé skladbě, ztrácejí na účinnosti (akcent na předtaktí a ztišení následující první doby, náhlé zeslabení na vrcholu gradace). Obdobné "manýry" se vyskytují i v Sonátě . Ačkoliv se zde Ayako Uehara alespoň částečně vzdala své něžnosti a vede si v takto náročné skladbě především po technické stránce velmi dobře, přece působí sonáta trochu školně a povinně.

Vydavatel: Classics / EMI

Stopáž: 68:05