Petr Iljič Čajkovskij: Mazepa

Nikolaj Putilin, Sergej Aleksashkin, Irina Loskutova, Viktor Lutsiuk a další, Sbor a balet Mariinského divadla, Valerij Gergijev, Irina Molostova – režie. Titulky: A, F, N, I, Š, čínsky. Text: A, N, F. Nahráno: 1996, Mariinské divadlo, Sankt Petěrburg. Vydáno: 2004. TT: 174 minut. 1 DVD Philips 074 194-9 (Universal Music). Čajkovského opera Mazepa , komponovaná podle Puškinovy předlohy, není mimo hranice Ruska příliš známá. Tento osud ostatně postihl – s výjimkou Evžena Oněgina a Pikové dámy – v podstatě všechna skladatelova jevištní díla. Řekněme upřímně, že ne zcela neprávem.

Příběh z ruských dějin 18. století vypráví rodinnou tragédii mocného vládce Ukrajiny, kozáka Mazepy, který už sice není nejmladší (dnes bychom řekli, že je v nejlepších letech), ale přesto (nebo právě proto) se do něj zamiluje mladá dcera bohatého Ukrajince Kočubeje, a dokonce s ním uteče z domova. Tedy jakýsi nezvyklý milostný trojúhelník, jehož třetí stranu tvoří mladý kozák Andrej, který Marii nešťastně miluje, ale lásku splatí životem. Ostatně všechno skončí špatně – Mazepa nechá popravit Mariina otce, pak pronásledovaný nepřáteli uteče a ponechá Marii, jež mezitím zešílela, svému osudu. Naneštěstí se Čajkovskému jednotlivé charaktery nezdařilo působivě vypracovat, postavy sice mají velké výstupy, ale člověk přesto cítí, že nejsou skutečné živé, že se v rozmáchlých plátnech jakoby ztrácejí.

Na druhou stranu je ovšem pravda, že nápadité jevištní ztvárnění dokáže někdy zázraky. Inscenace sanktpetěrburského Mariinského divadla z roku 1996, kterou DVD zachycuje, však bohužel Mazepovi příliš nepomáhá. Dirigent Valerij Gergijev sice dává hudbě zvukovou nádheru a košatost, ale dění na jevišti není ničím víc než povrchním a často kýčovitým aranžmá v nádherných kostýmech a kulisách. Herci jsou jeho pouhou součástí, třebaže pěveckou úroveň produkce lze označit za velmi dobrou. Mazepu zpívá barytonista Nikolaj Putilin , Marii sopranistka Irina Loskutova , Kočubeje basista Sergej Aleksashkin , Andreje tenorista Viktor Lutsiuk . Kdo se tedy chce seznámit s méně hraným titulem, pak tento účel snímek jistě splní. DVD nabízí podtitulky v několika jazycích, ale to je také všechno: nic navíc, žádný bonus. Tištěný booklet obsahuje základní informace o díle a jeho obsah.

Vydavatel: Universal Music

Nahráli: Nikolaj Putilin, Sergej Aleksashkin, Irina Loskutova, Viktor Lutsiuk a další