Pavel Kohout – Anima Aurea Bohemiae (J. Pachelbel, J. C. Kerll, G. Muffat, J. Speth, J. Seger, anonym)

Pavel Kohout – varhany. Text: N, A, F. Nahráno: Kostel Narození Páně, Praha. Vydáno: 2009. TT: 60:31. DDD. 1 CD. IFO Classics ORG 72312.

Mladý varhaník Pavel Kohout , žák Jana Kalfuse a Jaroslava Tůmy, natočil další CD. Po debutovém albu Prague, The Baroque Golden Age (Praha, zlatý věk baroka), které bylo realizováno v Týnském chrámu v Praze na varhanách Heinricha Mundta, přichází s nahrávkou neméně slavných barokních varhan v pražské Loretě. Tento nástroj byl dokončen v roce 1738 a na jeho stavbě se podíleli tři mistři varhanáři z varhanářstvím proslulého východočeského města Králíky – Jan Bohumír Halbich, Franz Katzer a Kašpar Weltzel. CD vydalo vydavatelství IFO classics, které se specializuje na varhanní hudbu, a nahrávka varhan v pražské Loretě je zatím jediným zástupcem starých českých varhan, kterou má vydavatelství ve své nabídce. Pro album Anima Aurea Bohemie (Zlatá duše Čech) vybral Pavel Kohout díla barokních skladatelů z tzv. „jihoněmecké školy“ – J. Pachelbela, J. C. Kerlla, G. Muffata a J. Spetha. Na CD zaznívají také skladby českého autora J. Segera, jehož životu a dílu se interpret věnuje v dizertační práci, kterou vypracovává v rámci doktorského studia na Akademii múzických umění v Praze, a jedna anonymní skladba českého původu z 18. století.

U nahrávky je třeba ocenit nejen interpretační dovednost umělce, která zaujme propracovaným vedením hlasů a artikulací, ale také nápaditost při nacházení vhodných rejstříkových kombinací pro jednotlivé skladby. Milým zpestřením na konci tohoto CD je půvabná Toccata in C na téma české vánoční písně Nesem vám noviny neznámého autora z doby kolem roku 1760.

Trojjazyčný booklet neobsahuje českou jazykovou mutaci (text je pouze německy, anglicky a francouzsky), ale nalezneme zde informace o interpretovi, nástroji (včetně dispozice) a o repertoáru. Text doprovázejí kvalitní fotografie varhan i chrámu, ve kterém byla nahrávka realizována. Milovníci varhanní hudby jistě ocení přehledné tabulky registrací, které interpret ve skladbách použil. Barokní varhany jihoněmecké a rakouské oblasti se téměř neodlišují od nástrojů stavěných v téže době na českém a moravském území. To vše platí i pro varhany v pražské Loretě, a tak mohla vzniknout nahrávka, ve které skladby starých mistrů ožívají v duchu dobových interpretačních zvyklostí a pomyslně přioděné do dobového zvukového hávu.