neděle, 9. červen 2002

Pavel Eret: Sibelius, Janda -

Hodnota recenzovaného titulu spočívá především ve vhodném dramaturgickém propojení složky skladatelské a interpretační. Přední český houslista mladé generace zde prezentuje svoje umění na světovém repertoáru a při tom ještě diskofilům nabízí výrazově blízké kompozice současného českého skladatele. Přiřazení dvou koncertantních skladeb Petra Jandy k oblíbenému Houslovému koncertu Jeana Sibelia rozhodně nelze považovat za dílo náhody. Je až obdivuhodné, jak si mohou být blízké skladby dvou autorů, jejichž dny narození od sebe dělí 94 let. Sibeliův Koncert d moll , napsaný na začátku 20. století reprezentuje vrcholící romantismus a to nejen svými nepřehlédnutelnými slohovými charakteristikami, ale i tím, že identifikuje specifika národní, tedy finské hudební kultury. Dvě suverénně napsané kompozice Petra Jandy, jak Roh hojnosti pro housle a orchestr, tak i Třetí zpověď , hudba pro sólové housle, představují zase svébytného umělce současné doby. Jandův kompoziční sloh vzácně koresponduje se specifickými dispozicemi zvoleného nástroje, a i když se v obou skladbách dosti často vzdaluje od tonálních struktur, jednoznačně navazuje na estetiku romantismu. Skladatel se zde tak jeví jako nadčasově koncipovaná, intelektuálně založená osobnost s hlubokým citovým zázemím. Interpretační přístup Pavla Ereta vzbuzuje dojem, že všechny tři skladby k sobě patří. Houslista zdůrazňuje jejich společné rysy, tedy koncertantnost, meditativnost, rapsodičnost. Hutná a sytá barva Eretova kultivovaného, uměřeně provibrovaného tónu dodává mimořádné emocionální působivosti zejména nejníže položeným pomalým pasážím jak v úvodním Sibeliovi, tak i v následujících skladbách Jandových. Bezchybnou, oduševnělou, suverénní hru sólistovu neméně jistým, přitom však neokázalým způsobem vhodně doplňuje interpretační výkon Státní filharmonie Brno pod vedením zkušeného a precizního Leoše Svárovského .

Vydavatel: Arco Diva

Stopáž: 60:49

Nahráli: Pavel Eret - housle, Státní filharmonie Brno, Leoš Svárovský