Paolo Fresu: Kind Of Porgy Bess

Nahrávku natočil Fresu se svým sextetem, jehož členy jsou někteří pozoruhodní hráči. Vedle hlavního protagonisty je to především vietnamsko-francouzský kytarista Nguen Le , který svým pojetím občas připomíná Billa Frissella. Jeho hra je velmi invenční a harmonicky bohatá, navíc při vkusném využití kytarového syntezátoru i zvukově velice barevná. Teprve v páté skladbě si posluchač uvědomí, že na albu hraje i pianista Antonello Salis . Jeho úvod na elektrické piano k nádherné baladě I love you, Porgy poprvé výrazněji upozorní na tohoto talentovaného pianistu. Rytmiku tvoří basista Furio Di Castri , který se v několika skladbách blýskne hezkými melodickými sóly, a skvěle sloužící bubeník Roberto Gatto . Originálním prvkem je využití tuniského zpěváka a hráče na oud Dhafera Youssefa , jehož přítomnost vnáší do Porgy a Bess nový rozměr. Od klasického černošského blues se tak skladby jako Fisherman, Strawbery and Devil Crab a Summertime posouvají ve výrazu k současné world music.

Paolo Fresu je postdavisovským hráčem, který v tom nejlepším navazuje na Davisův odkaz. Není závratným technikem, neslyšíme od něj kaskády rychlých tónů, ale naopak je velkým lyrickým melodikem, tvůrcem barevných nálad, k čemuž, stejně jako Davis, často využívá hru s dusítkem. Jeho sóla nejsou upovídaná, dokáže v pravý čas skončit, aby dal příležitost některému z dalších sólistů. Za pozornost stojí i celá koncepce Fresuovy nahrávky i propracovaná aranžmá. Do výběru písní z opery doplnil některé, které prozatím v žádné známé jazzové adaptaci nezazněly, jako například Clara, Clara, Don't You Be Downhearted , nebo Lo Bess Goin' To the Picnic?

Album Kind of Porgy & Bess je velmi současný pohled na jazzovou klasiku, který posluchačům nabízejí velmi talentovaní hudebníci. O to více potěšující, že hudebníci evropští. Stálo by jistě za to setkat se s nimi i na našich pódiích, protože, jak ukazuje toto album, mají co nabídnou.

Vydavatel: BMG

Stopáž: 62:22

Nahráli: Paolo Fresu – trubka, Nguen Le – kytary, Antonello Salis – Fender piáno, piáno, harmonika, Furio Di Castri – akustická a elektrická basa, Roberto Gatto – bicí, Dhafer youssef – voice & oud