pátek, 15. srpen 2003

Paolo Fresu: Kind Of Porgy Bess

Jméno italského trumpetisty Paola Fresu není u nás příliš známé. Přesto, nebo právě proto, by nemělo jeho poslední album uniknout pozornosti jazzových příznivců, kteří mají rádi současný moderní jazz. Fresu si jako téma svého nového alba vybral léty prověřenou americkou klasiku, Gershwinovu operu Porgy & Bess . Po známých jazzových verzích této opery, které natočili Davis s Evansem, Armstrong s Fitzgeraldovou, Ray Charles s Cleo Laine nebo Joe Henderson bylo odvážné pustit se do tohoto úkolu. Fresu přiznává, že jeho album má být poctou Louisovi a Milesovi.

Nahrávku natočil Fresu se svým sextetem, jehož členy jsou někteří pozoruhodní hráči. Vedle hlavního protagonisty je to především vietnamsko-francouzský kytarista Nguen Le , který svým pojetím občas připomíná Billa Frissella. Jeho hra je velmi invenční a harmonicky bohatá, navíc při vkusném využití kytarového syntezátoru i zvukově velice barevná. Teprve v páté skladbě si posluchač uvědomí, že na albu hraje i pianista Antonello Salis . Jeho úvod na elektrické piano k nádherné baladě I love you, Porgy poprvé výrazněji upozorní na tohoto talentovaného pianistu. Rytmiku tvoří basista Furio Di Castri , který se v několika skladbách blýskne hezkými melodickými sóly, a skvěle sloužící bubeník Roberto Gatto . Originálním prvkem je využití tuniského zpěváka a hráče na oud Dhafera Youssefa , jehož přítomnost vnáší do Porgy a Bess nový rozměr. Od klasického černošského blues se tak skladby jako Fisherman, Strawbery and Devil Crab a Summertime posouvají ve výrazu k současné world music.

Paolo Fresu je postdavisovským hráčem, který v tom nejlepším navazuje na Davisův odkaz. Není závratným technikem, neslyšíme od něj kaskády rychlých tónů, ale naopak je velkým lyrickým melodikem, tvůrcem barevných nálad, k čemuž, stejně jako Davis, často využívá hru s dusítkem. Jeho sóla nejsou upovídaná, dokáže v pravý čas skončit, aby dal příležitost některému z dalších sólistů. Za pozornost stojí i celá koncepce Fresuovy nahrávky i propracovaná aranžmá. Do výběru písní z opery doplnil některé, které prozatím v žádné známé jazzové adaptaci nezazněly, jako například Clara, Clara, Don't You Be Downhearted , nebo Lo Bess Goin' To the Picnic?

Album Kind of Porgy & Bess je velmi současný pohled na jazzovou klasiku, který posluchačům nabízejí velmi talentovaní hudebníci. O to více potěšující, že hudebníci evropští. Stálo by jistě za to setkat se s nimi i na našich pódiích, protože, jak ukazuje toto album, mají co nabídnou.

Vydavatel: BMG

Stopáž: 62:22

Nahráli: Paolo Fresu - trubka, Nguen Le - kytary, Antonello Salis - Fender piáno, piáno, harmonika, Furio Di Castri - akustická a elektrická basa, Roberto Gatto - bicí, Dhafer youssef - voice & oud