sobota, 23. říjen 2004

Original Masters, The Singles

Doporučuji všem příznivcům archivních snímků, pamětníkům a všem, kdo se rádi zaposlouchají, jak se známé skladby hrály před půl stoletím, nebo rádi poznají díla, která se dnes běžně neuvádějí. Těm, kteří očekávají od své diskotéky trochu poučení a od gramofonových firem si nechají předložit něco didaktiky. A také těm, kteří hledají hudbu k odpočinku nebo jako kulisu - i takovou funkci pro leckoho (a nejspíš většinu z nás) nahrávky mají; není třeba nad takovou "konzumací" hudby ohrnovat nos - vždycky to byla jedna z jejích funkcí, jen nám dnes nehrají ke stolování livrejovaní živí hudebníci, ale ti proměnění v digitální data. Jedná se o výběr z celkem ze šestnácti historických monografických (a monofonních) nahrávek. Jakou hudbu lze od někdejších hvězd očekávat? Shura Cherkassky hraje například Boogie Woogie Etude Mortona Goulda, Rita Streich zpívá árie Daniela F. Aubera (kde už je dnes lze slyšet?), otec a syn Oistrachovi s Hansem Pischnerem Tartiniho Triovou sonátu , Nicanor Zabaleta Sonátu pro harfu Jana Ladislava Dusíka, Kim Borg zpívá Musorgského Píseň Mefistofela . Je tu Manuel de Falla a jeho Třírohý klobouk , tři mistrovské ukázky umění André Segovii , Italská serenáda Hugo Wolfa, valčík z Rosenkavaliera , ale také skladby Rolfa Liebermanna a Romana Hofstettera, kousky quasi jazzové i sentimentální. A konečně - pro pamětníky i pro ty, kdo nezažili, Oči čornyje a Kalinka v podání Donských kozáků (kteří mimochodem opět s úspěchem cestují po světě).

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 77:10 + 79:35

Nahráli: Shura Cherkassky - klavír, Rita Streich - soprán, Andrés Segovia - kytara, David a Igor Oistrachovi - housle, Hans Pischner - cembalo, Margot Guilleaume - soprán aj