čtvrtek, 31. říjen 2002

Organ Music in the Church of Our Lady Before the Týn

Týnské varhany jsou nepochybně pro mnohého varhaníka velkým lákadlem. Unikátní nástroj z konce 17. století z dílny Johanna Heinricha Mundta se dochoval do dnešní doby téměř beze změn, před čtyřmi lety prošel pečlivou opravou, a tak je na nahrávce můžeme slyšet v celé své kráse. Varhaník Peter van Dijk si pro tento snímek vybral autory, jejichž skladby zcela odpovídají dispozici varhan, a kteří až na lipského Johanna Kuhnaua spadají do množiny katolické tradice 17. a 18. století. Nejzajímavější část nahrávky tvoří právě Kuhnauovo dílo, konkrétně jeho I. biblická sonáta Boj Davida a Goliáše . Názvy jednotlivých částí jako například Útěk Filištínských, jejich pronásledování Israelity a usmrcení mečem nebo A nakonec, všeobecné veselí vyjádřené hřmotným tancem a skotačením odkazují k barokní afektové teorii se vším všudy. Autor navíc sonáty opatřil úvodem a popisy jednotlivých dějů, aby hráč, znalý samozřejmě zmíněných afektů, byl dostatečně instruován. Zajímavostí CD je i zařazení Fugy d moll , která je připisována týnskému varhaníkovi Leopoldu Stecherovi. Jak vidno, dramaturgie je slibně nápaditá, pojí se navíc i s vysoce kvalitním provedením. Peter van Dijk oživil skladby přirozeně znějícím frázováním, artikulací a především skvělou registrací. Pohrál si s rejstříky jako malíř s barvami, namíchal spousty odstínů a nuancí - týnské varhany svými lahodně znějícími kopulami či flétnami k tomu jistě samy vybízejí. V bookletu, který obsahuje výborně zpracovaný komentář Roberta Huga , je kromě dispozice varhan uvedena i registrace jednotlivých skladeb. Bohatý výklad je sice jen v dvojjazyčném podání, v tomto případě ale tvůrci nahrávky moudře zvolili zlaté pravidlo, že méně je více, a výsledek je více než chvályhodný.

Vydavatel: Arta / 2HP Production

Stopáž: 58:09

Nahráli: Peter van Dijk - varhany