úterý, 22. únor 2011

Ombra cara - Arias Of George Frideric Händel

Ombra cara - Arias Of George Frideric Händel Ombra cara - Arias Of George Frideric Händel

(Amadigi di Gaula, Agrippina, Ricardo primo, re d’Inghilterra, Tolomeo, re d’Egitto, Orlando, Rodrigo, Radamisto, Rodelinda, Sosarme)

Bejun Mehta – kontratenor, Rosemary Joshua – soprán, Freiburger Barockorchester, René Jacobs – dirigent . Text: F, A, N. Nahráno: 3/2010, Paulussaal, Freiburg im Breisgau. Vydáno: 2010. TT: 71:46. DDD. 1 CD + bonus DVD Harmonia Mundi HMC 902077.

Když se mi dostala před časem do rukou nahrávka hudby Henry Purcella v podání německého kontratenoristy Andrease Scholla, byl jsem nadšen. Jak však popsat dojem a vrcholné uspokojení z händelovské desky amerického kontratenoristy s čínsko indickými kořeny Bejuna Mehty ? Fascinující, lahodné, vzrušující, nebeské...? Vše v podstatě platí, ale jsou to pouze slova. Desku tohoto mladíka musíte slyšet. Má mimořádnou barvu hlasu, lehký, tvárný, velmi emocionální, technicky jistý hlas, jenž zdobí citlivě kontrolované vibrato. Händelovský program má dobře vytvořenou dramaturgii, která překypuje množstvím nálad. Vrcholem je pro mě více než osmiminutový blok z opery Orlando (1733). Co pan Mehta dokázal za výrazové proměny od strhujícího accompagnata Ah! Stigie larve po árii Vaghe pupille jsem od kontratenora ještě neslyšel. Ovšem stejně famózní je doprovod Freiburger Barockorchester , které řídí dirigent (a bývalý kontratenorista) René Jacobs . Opět potvrzení, že orchestr patří v barokní hudbě mezi absolutní světovou špičku. Jediným orchestrálním číslem je Passacailla z Radamista (1720), kde se blýskla svou hrou koncertní mistryně Petra Müllejans . Ve dvou číslech s Bejunem Mehtou spolupracuje Rosemary Joshua , majitelka křehkého lyrického sopránu – příjemné překvapení. Bonusové DVD pak monitoruje natáčení desky.