pátek, 15. listopad 2002

Olivier Messiaen: La Transfiguration de Notre- Seigneur Jésus-Christ

Napsal(a) 

booklet booklet
Obrovité oratorium Proměna našeho Pána Ježíše Krista představuje velkoryse pojatou syntézu Messiaenova hudebního myšlení ve zralém či pozdním období jeho tvorby. Evangelijní text o proměně (Matouš 17) Messiaen proložil úryvky z Písma a z Teologické summy sv. Tomáše Akvinského a ve výsledném tvaru se zrcadlí i meditace o dalších, pro Messiaena klíčových teologických pojmech (filiace, věčné světlo atd.). Obsazení a forma skladby odráží Messiaenův zájem o číselnou mystiku: 7 sólistů, 2 x 7 částí celku. Po úvodním textu Evangelia vždy následují dvě meditace, tato trojice je zopakována a vše je na závěr posvěceno 7. částí - chorálem (tak jako ve Stvoření sedmý den posvěcuje šest předcházejících). Druhý díl skladby formálně kopíruje první, je ale téměř dvakrát delší a prohlubuje či znásobuje myšlenky dílu prvního.

V hudební rovině jde ve skladbě o střetávání poměrně protikladných elementů: typických rytmicko-melodických nápodob ptačího zpěvu (většinou sólisté), jednohlasého chorálu (sbor) a pomalu plynoucích akordů, takzvaných harmonických litanií , většinou ústících do finálního E dur akordu a odkazujících k pozdějším skladbám (například ke Třem liturgiím o Boží přítomnosti ). Instrumentace je velice vynalézavá, od gongů, jejichž zvuk je jakoby násoben orchestrem (13. část - Tota Trinitas apparuit ) až ke sboru, jehož zpěv v hlubší poloze je fantasticky zabarven jakousi "svatozáří" vysokých smyčců. Nahrávka je zvukově a barevně dokonalá. Prostor Sálu Oliviera Messiaena celkový zvuk spíše zakulacuje a slévá dohromady jednotlivé složky, což je někdy - například u sólové marimby - na škodu, někdy však k dobru (v závěru 3. části - Christus Jesus, splendor Patris - vytváří tichý akord hlubokých žesťů a sboru fantastickou zvukovou kombinaci). Sólisté jsou technicky bezchybní (skvělý je klavírista Roger Muraro ), sbor a orchestr je veden citlivou rukou messiaenovského specialisty Myung-Whun Chunga k soustředěnému a posvěcenému výkonu.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 35:05 + 64:46

EAN: 0028947156925

Nahráli: Roger Muraro - klavír, Thomas Prévost - flétna, Robert Fontaine - klarinet, Eric Levionnois - violoncello, Francis Petit - marimba, Renaud Muzzolini - xylorimba, Emmanuel Curt - vibrafon; Choeur de Radio France, Philip White - sbormistr; Orchestre Philhar

Body: 5 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.