pátek, 15. listopad 2002

Olivier Messiaen: La Transfiguration de Notre- Seigneur Jésus-Christ

Obrovité oratorium Proměna našeho Pána Ježíše Krista představuje velkoryse pojatou syntézu Messiaenova hudebního myšlení ve zralém či pozdním období jeho tvorby. Evangelijní text o proměně (Matouš 17) Messiaen proložil úryvky z Písma a z Teologické summy sv. Tomáše Akvinského a ve výsledném tvaru se zrcadlí i meditace o dalších, pro Messiaena klíčových teologických pojmech (filiace, věčné světlo atd.). Obsazení a forma skladby odráží Messiaenův zájem o číselnou mystiku: 7 sólistů, 2 x 7 částí celku. Po úvodním textu Evangelia vždy následují dvě meditace, tato trojice je zopakována a vše je na závěr posvěceno 7. částí - chorálem (tak jako ve Stvoření sedmý den posvěcuje šest předcházejících). Druhý díl skladby formálně kopíruje první, je ale téměř dvakrát delší a prohlubuje či znásobuje myšlenky dílu prvního.

V hudební rovině jde ve skladbě o střetávání poměrně protikladných elementů: typických rytmicko-melodických nápodob ptačího zpěvu (většinou sólisté), jednohlasého chorálu (sbor) a pomalu plynoucích akordů, takzvaných harmonických litanií , většinou ústících do finálního E dur akordu a odkazujících k pozdějším skladbám (například ke Třem liturgiím o Boží přítomnosti ). Instrumentace je velice vynalézavá, od gongů, jejichž zvuk je jakoby násoben orchestrem (13. část - Tota Trinitas apparuit ) až ke sboru, jehož zpěv v hlubší poloze je fantasticky zabarven jakousi "svatozáří" vysokých smyčců. Nahrávka je zvukově a barevně dokonalá. Prostor Sálu Oliviera Messiaena celkový zvuk spíše zakulacuje a slévá dohromady jednotlivé složky, což je někdy - například u sólové marimby - na škodu, někdy však k dobru (v závěru 3. části - Christus Jesus, splendor Patris - vytváří tichý akord hlubokých žesťů a sboru fantastickou zvukovou kombinaci). Sólisté jsou technicky bezchybní (skvělý je klavírista Roger Muraro ), sbor a orchestr je veden citlivou rukou messiaenovského specialisty Myung-Whun Chunga k soustředěnému a posvěcenému výkonu.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 35:05 + 64:46

EAN: 0028947156925

Nahráli: Roger Muraro - klavír, Thomas Prévost - flétna, Robert Fontaine - klarinet, Eric Levionnois - violoncello, Francis Petit - marimba, Renaud Muzzolini - xylorimba, Emmanuel Curt - vibrafon; Choeur de Radio France, Philip White - sbormistr; Orchestre Philhar

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).