středa, 16. leden 2002

O'stravaganza

Napsal(a) 

booklet booklet
Když jsem poslouchal tuto zvláštní desku poprvé, byl jsem od prvního tracku připoután ke křeslu. Poslouchal jsem ji znovu a znovu a počáteční překvapení smíšené s nedůvěrou vystřídaly příjemné pocity až nadšení. Hodně se mluví a píše o fúzích klasické hudby s jinými "hudbami", o takzvaných crossoverech. Hledají se nové cesty k posluchači, nové podněty. V této neuvěřitelně nestrukturované změti je takto originální pohled na klasickou hudbu přes starou keltskou kulturu nový. Nový nikoliv snahou naroubovat klasiku na módní trendy keltské hudby, ale zdánlivě barbarským napadením barokně strukturovaného vivaldiovského obranného valu irskými šiky. Teď ale vážně. Producenti se inspirovali známým historickým faktem, že v Dublinu se kdysi setkal velký irský hudebník, slepý harfenista 18. století Turlough O'Carolan, autor rozsáhlé sbírky tradičních irských melodií, s italským skladatelem a houslovým virtuózem Francescem Geminianim. Díky Geminianimu slavný bard poznal Vivaldiho hudbu a prý ji ve své vlastní úpravě i hrával. Od myšlenky konfrontovat dva zdánlivě odlišné hudební světy bylo pak jen krok k vytvoření projektu a propojení barokních nástrojů a irských muzikantů. Ostatně některé nástroje jako například irská a barokní flétna jsou si velmi podobné. Hudbu těžko bez poslechu přibližovat, aranže Vivaldiho témat, adaptace keltských textů, stmelení irských a barokních nástrojů a "folkového" ženského zpěvu je provedeno naprosto přirozeně, barokní hudba střihově přechází v irskou, jindy se jedná o vícepásmové schéma. Především však žasnete nad strhující živelností a přesvědčivostí takto pojaté hudby. Z nejrůznějších módních rádoby keltských projektů jsem byl již dost unaven a nedůvěřivý ke všemu novému. Toto je v mých očích rehabilitace irsko-keltské hudby.

Vydavatel: EMI/Virgin Classics / Monitor-EMI

Stopáž: neuvedeno

Nahráli: Ensemble "Le Orfanelle della Pieta", Celtic soloists, Breda Mayck, Susan Hamilton - zpěv

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.