středa, 16. leden 2002

O'stravaganza

Když jsem poslouchal tuto zvláštní desku poprvé, byl jsem od prvního tracku připoután ke křeslu. Poslouchal jsem ji znovu a znovu a počáteční překvapení smíšené s nedůvěrou vystřídaly příjemné pocity až nadšení. Hodně se mluví a píše o fúzích klasické hudby s jinými "hudbami", o takzvaných crossoverech. Hledají se nové cesty k posluchači, nové podněty. V této neuvěřitelně nestrukturované změti je takto originální pohled na klasickou hudbu přes starou keltskou kulturu nový. Nový nikoliv snahou naroubovat klasiku na módní trendy keltské hudby, ale zdánlivě barbarským napadením barokně strukturovaného vivaldiovského obranného valu irskými šiky. Teď ale vážně. Producenti se inspirovali známým historickým faktem, že v Dublinu se kdysi setkal velký irský hudebník, slepý harfenista 18. století Turlough O'Carolan, autor rozsáhlé sbírky tradičních irských melodií, s italským skladatelem a houslovým virtuózem Francescem Geminianim. Díky Geminianimu slavný bard poznal Vivaldiho hudbu a prý ji ve své vlastní úpravě i hrával. Od myšlenky konfrontovat dva zdánlivě odlišné hudební světy bylo pak jen krok k vytvoření projektu a propojení barokních nástrojů a irských muzikantů. Ostatně některé nástroje jako například irská a barokní flétna jsou si velmi podobné. Hudbu těžko bez poslechu přibližovat, aranže Vivaldiho témat, adaptace keltských textů, stmelení irských a barokních nástrojů a "folkového" ženského zpěvu je provedeno naprosto přirozeně, barokní hudba střihově přechází v irskou, jindy se jedná o vícepásmové schéma. Především však žasnete nad strhující živelností a přesvědčivostí takto pojaté hudby. Z nejrůznějších módních rádoby keltských projektů jsem byl již dost unaven a nedůvěřivý ke všemu novému. Toto je v mých očích rehabilitace irsko-keltské hudby.

Vydavatel: EMI/Virgin Classics / Monitor-EMI

Stopáž: neuvedeno

Nahráli: Ensemble "Le Orfanelle della Pieta", Celtic soloists, Breda Mayck, Susan Hamilton - zpěv

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.