pátek, 4. leden 2002

Nikolaj Rimskij-Korsakov: Španělské capriccio op. 34, Šeherezáda - symfonická suita op. 35

Pro toto CD byly zvoleny dvě živé nahrávky z koncertů České filharmonie pod vedením Vladimíra Válka , který je dirigentem České filharmonie od roku 1996. Pro dramaturgii CD byly vybrány dvě instrumentačně bohaté a melodicky pestré skladby Rimského-Korsakova. Španělské capriccio a Šeherezáda patří mezi všeobecně oblíbené symfonické skladby pro svou zvukomalebnost a bohatost melodických linií. Jde o dvě skladby, které vznikly po sobě v letech 1887 a 1888. Španělské capriccio vzniklo v roce 1887 pod dojmem Korsakovových vzpomínek na Španělsko, které poznal jako námořní důstojník. Je živým ohňostrojem rytmických figur a melodií inspirovaných španělskými lidovými písněmi ze sbírky José Inzengy.

Šeherezáda, která vznikla jako symfonická suita roku 1888, stojí na programním základu Pohádek tisíce a jedné noci. Přesto zde nejde o přesně sledovaný program, ten je zpracován volně. V této skladbě je výborně instrumentačně zachycena nálada a prostředí, do kterého je příběh zasazen.

Česká filharmonie velmi dobře barevně obsáhla obě díla. Sóla jednotlivých nástrojů jsou na CD velmi dobře vypracována. Bohužel vinou technické nedokonalosti často sóla zanikají vedle silnějších nástrojových skupin. Vlivem živé nahrávky jsou bohužel v tutti pasážích nezřetelné určité nástrojové skupiny, které ale hrají důležitá témata. Velmi často je také slyšitelná pouze skupina smyčců na úkor například klarinetového sóla v Šeherezádě.

Ve Španělském capricciu se v tutti ve forte objevují drobné intonační nečistoty. I v těchto chvílích vyvstává problém zvukové nevyváženosti nahrávky, kdy je především slyšitelná skupina žesťových nástrojů na úkor ostatních nástrojových skupin. Houslová sóla Bohumila Kotmela jsou v lyrických pasážích v Šeherezádě melodicky i tónově dobře propracována a i ostatní sóla především dechových nástrojů jsou velmi tónově kvalitní.

Interpretace České filharmonie je muzikální a barevně vyvážená, přestože Vladimír Válek zvolil pro interpretaci vysoká tempa, se kterými se Česká filharmonie velmi dobře vyrovnala. Jedna z dobrých živých nahrávek na našem trhu.

Stopáž: 61:54

Nahráli: Česká filharmonie, Bohumil Kotmel - houslové sólo, Vladimír Válek