neděle, 29. únor 2004

Nikolaj Rimskij-Korsakov: Kvintet B dur pro klavír, flétnu, klarinet, lesní roh a fagot, Smyčcový sextet A dur

Nikolaj Rimskij-Korsakov proslul především svými operami a orchestrálními skladbami, v nichž uplatnil oslnivě barevnou instrumentaci. Je příznačné, že z jeho nepříliš rozsáhlého komorního odkazu budí největší pozornost Smyčcový sextet A dur a Kvintet B dur pro klavír a dechové nástroje , tedy díla s poměrně velkým obsazením, a tudíž i s bohatými barevnými možnostmi. V obou skladbách uslyšíme vše, co je pro Rimského-Korsakova charakteristické. V prvé řadě nesmírně svěží melodické nápady v rychlých větách, kterými dokáže navodit velmi příjemnou, radostnou "jarní" pohodu. Zaslechneme tu ohlasy ruské lidové hudby, ale i náznaky "impresionistické" nástrojové stylizace (především v Kvintetu). Také ve volných větách plynou melodie vzdušně, bez jakéhokoli náznaku "ruské" melancholie či těžkomyslnosti, ba dokonce vzbuzují někdy i dojem, jako by skladatel sentiment lehce ironizoval (při rozsáhlé volné větě Sextetu se neubráníme reminiscenci na hudbu k cituplným scénám filmů první poloviny 20. století, jež na nás dnes mnohdy víc než cituplností působí dojemným kouzlem nechtěného). Obdivovat budeme pochopitelně práci s nástrojovými barvami, a to nejen v Kvintetu, v němž si skladatel připravil efektní paletu, ale překvapivě i v Sextetu (mistrovsky instrumentované Scherzo ). K nástrojové barevnosti nutno přiřadit i nesmírnou pestrost ve formální výstavbě: například se v obou dílech objevují zajímavé polyfonní plochy, ve 3. větě Kvintetu uslyšíme pozoruhodně zpracované nástrojové kadence. Na tomto CD se obě skladby dostaly do rukou vynikajících interpretů. Členové Pražského dechového kvinteta s klavíristou Ivanem Klánským hrají Kvintet B dur s báječným nasazením od prvního tónu. Jejich hra je svěží, vitální a přitom zvukově krásně odlehčená. Se stejným požitkem budeme poslouchat i Sextet s jemnější "smyčcovou" barevností a opět s příjemně "nadýchnutým" zvukem. Velmi hezky vyšel u této nahrávky i zvukový prostor. A tak jedinou vadou na kráse je několik přehlédnutí v jinak hezkém bookletu.

Vydavatel: Praga Digitals / Classic

Stopáž: 61:18

Nahráli: Ivan Klánský - klavír, členové Pražského dechového kvinteta: Jan Riedelbauch - flétna, Vlastimil Mareš - klarinet, Vladimíra Klánská - lesní roh, Miloš Wichterle - fagot, Kocianovo kvarteto (Pavel Hůla, Miloš Černý, Zbyněk Paďourek, Václav Bernášek),

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.