pondělí, 24. leden 2005

Nikita Magaloff: Chopin Recital

Napsal(a) 

booklet booklet
Nikita Magaloff - klavír. Produkce: Victor Olof. Text: A. Nahráno: 11/1954, Victoria Hall, Ženeva. Vydáno: 2004. TT: 50:21. 1 CD Decca 475 6157 (Universal Music). Jméno Nikity Magaloffa (1912- -1992) je dnes známo spíše úzké vrstvě odborníků a diskofilů. Ani booklet nenabízí bohužel nic víc než reprint původní obálky desky, vydané v roce 1955 toutéž firmou. Přitom šlo o velmi zajímavou osobnost s osudem zrcadlícím rušné společenské dějiny 20. století.

Na desce Chopinovský recitál zastihujeme interpreta v polovině padesátých let. To už byl tento rodák z Petrohradu, jehož rodina po bolševické revoluci komplikovaně emigrovala přes Finsko do Paříže, na vrcholu sil i společenské poptávky. Jeho mládí a hudební myšlení formovala setkání s Prokofjevem, Ravelem, Schnabelem, Backhausem a Giesekingem. Soutěže jej nezajímaly (i když později předsedal porotám těch největších), raději se ještě po třicítce vzdělával u Dinu Lipattiho.

Magaloff nebyl takzvaně studiový typ. "Když jste mi sebrali publikum, dejte mi aspoň sál," vymínil si pianista Concertgebouw, když se chystal nahrávat kompletního Chopina. Relativně malé množství desek, které Nikita Magaloff zanechal (jsou na nich především díla Lisztova, Skrjabinova, Musorgského či francouzských skladatelů, různé směsi, ale i snímek Dallapiccolovy Sonaty canoniky ) svědčí o jeho postoji, kdy jej více zajímalo kouzlo okamžiku a kontakt s živým posluchačem než touha zvěčnit se. I v pozdějších letech si na rozdíl od většiny pianistů zachoval svůj "heroický" styl hry. Ovšem bez jediné noty vedle a s neomylnou pamětí.

Záznam, který Decca velmi kvalitně remasterovala, obsahuje Sonátu č. 3 h moll op. 58 , Impromtus č. 1 - 4 a Berceuse Des dur op. 57 . Co k Magaloffově stylu říci? Je nekomplikovaný, senzuální až požitkářsky se vyžívající ve zvuku i ve virtuózních eskapádách. Nepřekvapí, ale ani nezklame.

Vydavatel: Universal Music

Nahráli: Nikita Magaloff - klavír

Body: 4 z 6

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.