pondělí, 11. červenec 2005

Nicolò Paganini - 24 Capricií op. 1

Nicolò Paganini: 24 Capricií op. 1 Nicolò Paganini: 24 Capricií op. 1
Massimo Quarta - housle. Produkce: Fabio Framba. Text: A, N, F. Nahráno: 11/2002, Studio A, Auditorium Parco della Musica, Řím. Vydáno: 2005. TT: 79:28. DDD. 1 CD Chandos CHAN 10276 (distribuce Panther).

Je-li určitým zážitkem vyposlechnout 24 capriccií Niccoli Paganiniho na jednom koncertě, jak to cítí recenzentka této desky po mnoha a mnoha letech, kdy je v Praze hrál Ruggiero Ricci, je skoro neméně dobrým zážitkem si komplet capriccií pustit na CD s Ricciho žákem Massimem Quartou . V jeho podání je cítit za dříve ohromující, dnes brilantně jasnou technikou, také hudbu - melodičnost a různorodost, tak jak byla capriccia v době vzniku chápána: formálně stála mezi technickou etudou a technicky prodchnutou kadencí koncertu. Z celku capriccií jsou některá málo známá a nadchnou při poslechu, jiná, proslavená jako přídavky, zaujmou možností srovnávat. Quartova technika smyčce i prstů je - jak jinak, vybral-li si toto dílo - v prvé řadě lehká a samozřejmá. Respektuje stavbu jednotlivých capriccií a využívá prvotřídní techniky k vytváření různorodosti 24 čísel. Jakkoli tedy zůstává důraz na samozřejmé technické připravenosti, vyznívá nahrávka jako melodická smysluplná hudba. Toto skloubení se nepodaří každému interpretovi. Poslední pětice capriccií, známější než ostatní z koncertních přídavků, graduje pojetí celku a závěrečné 24. capriccio (Thema. Quasi presto ) shrnuje přístup i kvality houslisty do sumarizujícího závěru. Stojí za to mít tuto nahrávku.

Vydavatel: Chandos/distribuce Panther

Stopáž: 79:28

Nahráli: Massimo Quarta - housle