Neujahrskonzert 2012

Vídeňská filharmonie, Mariss Jansons – dirigent, Vídeňští zpěváčci, Gerald Wirth – sbormistr. Text: A, N. Nahráno: live Zlatý sál, Musikverein, Vídeň. Vydáno: 2012. TT: 105:01. DDD. 2 CD Sony Music Entertainment 88697990782.

Ve Zlatém sále Hudebního spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni zazněl po čtyřiapadesáté v historii Novoroční koncert, který byl 1. ledna 2012 vysílán přímým televizním a rozhlasovým přenosem do více než sedmdesáti zemí světa. Zájemci mohli slavnostní hudební událost sledovat i na internetové síti nebo z pozdějších záznamů. V celkové historii se jednalo o dvaasedmdesátý Novoroční koncert Vídeňské filharmonie. Čestným pozváním ocenilo světoznámé těleso tentokrát svého dlouholetého lotyšského kolegu a dirigenta, s nímž úspěšně spolupracuje dvacet let. Mariss Jansons se vrátil k Novoročnímu koncertu již po druhé od roku 2006, aby ve velkém stylu oslavil společné jubileum. Album dvou kompaktních disků předkládá koncert s programem skladeb v jejich stejném dramaturgickém pořadí, ve kterém zazněly ve Vídni veřejně třikrát na koncertech ve dnech 30. 12. 2011–1. 1. 2012 ve Zlatém sále Hudebního spolku. Pod taktovkou Marisse Jansonse zní díla na nahrávce v dramatičtějším pojetí, mnohdy i na úkor typické lehké tanečnosti, rozevlátosti a radosti, vetkané coby hlavní kompoziční náladotvorné prvky do partitury děl skladatelů 19. století. Patriotický pochod Johanna Strausse ml. a Josefa Strausse i Tance radničního plesu, valčík, op. 438 Johanna Strausse ml., vnáší s emočním vkladem do provedení historické reminiscence. Trisch-Tratsch, rychlá polka, op. 214 zní s proslulým rakouským sborem Vídeňských zpěváčků splývavěji než v reálu, její nastudování sbormistrem Geraldem Wirthem bylo ve Zlatém sále dynamicky kreativní i v pointách frází. Albion, polka, op. 102 Johanna Strausse ml., a Jokey, rychlá polka, op. 278 Josefa Strausse hrané ve svižných tempech v lehčím charakteru jsou pozdravem XXX. letním olympijským hrám v Londýně, Umělcův pozdrav, francouzská polka, op. 274 Josefa Strausse v rozevlátém tanečním tempu připomínají 200. výročí založení Společnosti přátel hudby ve Vídni. Kodaňský železniční parní kvapík Dána Hanse Christiana Lumbyea vzdávající hold Dánsku předsedajícího od Nového roku v Radě Evropské unie patří k nejvýstižnější interpretaci charakteru skladby. Ze dvou děl Petra Iljiče Čajkovského propojujících Jansonsovu kariéru a hudební historii rusko-rakouskou zní Panoráma ze „Spící krasavice“ nejpůsobivěji. S typickými přídavky generace Straussů se druhé, technicky a hudebně lepší CD uzavírá i s nezbytnými ovacemi. Novoroční koncert, který jsem navštívila 30. 12. 2011 a 1. 1. 2012 zněl z pohledu dynamické transparentnosti výborně. Velkou roli sehrála samozřejmě i pověstná vynikající akustika Zlatého sálu. Album ve srovnání s reálnými hudebními zážitky nevyniká skvělou transparentností symfonického provedení. Z řady kompozic vyčnívá břitkost a těžkopádnost rytmické sekce. Sony Music Entertainment vydala live přenos na kompaktních discích, které brzy po vydání byly prodány ve velkém nákladu. Vedení Vídeňské filharmonie 20. 2. 2012 v rakouské metropoli slavilo udělení mimořádných hudebních ocenění. Philip Ginthör z firmy Sony Music předal ceny předsedovi Vídeňské filharmonie Clemensi HellsbergoviAlexanderovi Wrabetzovi , generálnímu řediteli ORF. Platinové ocenění získaly videonahrávky na DVD a Blu ray za prodaných deset tisíc exemplářů, cenu dvojité platiny CD za prodaných čtyřicet tisíc alb v Rakousku krátce po vydání. Booklet alba přináší odborně zasvěcená průvodní slova Clemense Hellsberga a Georginy Schenner . Portréty umělců a profily těles brožura opomíjí. S ohledem na přímý přenos vysílání České televize Novoročního koncertu Vídeňské filharmonie, ve kterém u řady děl neuvedl český televizní tým důležitá opusová čísla, je album se zajímavým repertoárem cenným přínosem.

Body: 4 z 6

Sdílet článek: