Neujahrskonzert 2007 – ohann Strauss ml., st., Josef Strauss, E. Strauss, Hellmesberger ml.

Neujahrskonzert 2007

(Johann Strauss ml., st., Josef Strauss, E. Strauss,

Hellmesberger ml.)

Wiener Philharmoniker, Zubin Mehta. Produkce: Roland Ott. Text: A, N, F. Nahráno: live, 1. 1. 2007, Grosser Saal Musikverein, Vídeň. Vydáno: 2007. TT: 29:36, 69:43. DDD. 2 CD Deutsche Grammophon 4776225 (Universal Music).

Novoroční koncert Vídeňské filharmonie patří k nejvýznamnějším kulturním a společenským událostem Rakouska. Jeho přímý přenos vysílaný v poledních hodinách do mnoha zemí světa z něj činí kulturní událost číslo jedna. Přijmout nabídku dirigovat tento koncert je vždy velkou ctí pro každého dirigenta. Letos počtvrté v historii Novoročních koncertů stanul za pultem tělesa indický dirigent Zubin Mehta.

Letošním vystoupením navázal na své předchozí koncerty v letech 1990, 1995 a 1998. Jedním z důvodů, proč dirigoval Novoroční koncert tentokrát až po devíti letech, byly podle něj aktivity spjaté s postem generálního hudebního ředitele Bavorské státní opery v Mnichově, kde už dnes v této prestižní pozici nepůsobí.

Zubin Mehta, spjatý s Vídní od svých studentských let, si uchovává v hluboké paměti zkoušku na Novoroční koncert v roce 1954, který tehdy dirigoval bývalý koncertní mistr Willy Boskovsky, nástupce prvního rakouského dirigenta Novoročních koncertů Clemense Krausse, jenž tradici koncertů založil v roce 1939. Boskovsky zahájil ovšem novou sérii, ve které pětadvacetkrát vedl orchestr z pozice stojícího houslisty ve stylu manýr Johanna Strausse. Až od roku 1980 se za pultem Vídeňské filharmonie začali střídat velcí dirigenti – Lorin Maazel, Herbert von Karajan, Claudio Abbado, Carlos Kleiber, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Nikolaus Harnoncourt, Seiji Ozawa a Mariss Jansons.

Repertoár Novoročního koncertu čerpá od počátku založení tradice z bohaté šíře skladeb rozvětvené generace Straussů. Téměř vždy hraje Vídeňská filharmonie posluchačům díla nejen notoricky známá, ale i málo hraná nebo neprávem opomíjená. Dva kompaktní disky z letošního koncertu přináší skladby Johanna Strausse ml. a st., Josefa Strausse, Eduarda Strausse a Josepha Hellmesbergera ml. Ve srovnání s přímým přenosem koncertu, který často bývá doprovázen baletními výstupy umělců nebo záběry z rakouské krajiny, umožňuje komplet disků soustředit se pouze na hudbu a interpretaci děl. Z nahrávky navíc sálá radostné souznění dirigenta s hráči na pódiu i s nadšeným publikem.

Zubin Mehta interpretaci skladeb generace Straussů pojal jako show klasických děl, samozřejmě na vysoké umělecké úrovni. Ve svižných tempech akcentuje nejen přirozenou tanečnost a jemnost. Poskytuje hráčům dostatečný prostor k tomu nechat maximálně vyznít jejich zvukomalebný tónový rozsah a dynamiku. Střídmost zvuku v drobných skladbách efektně vyvažuje kontrastem a umocněním téměř masivního, hutného a přitom vysoce kultivovaného zvuku. Stylově různé skladby Straussů a Hellmesbergera ožívají pod taktovkou Mehty v různých náladách radosti i tajemnosti uprostřed této slavnostní atmosféry. Líbeznost melodií, hravost s tóny, melodiemi, frázemi, tempy a často i vtipné tektonické uchopení děl s virtuózními sóly hráčů povyšují pod Mehtovým vedením hudbu generace Straussů na velký umělecký zážitek.

Odborný text v bookletu je obohacen barevnými fotografiemi dirigenta a tělesa v prostředí Zlatého sálu budovy Wiener Musikverein od dvorní fotografky filharmonie Terry Linke. Renomované firmě Deutsche Grammophon by se ovšem nemělo stávat, že neuvede délky jednotlivých skladeb, zcela přirozeně chybí pak i uvedení celkové nahrávací doby.