sobota, 12. říjen 2002

Nathan Milstein: (Vivaldi, Bach, Beethoven, Glazunov) - Vivaldi, Bach, Beethoven, Glazunov

V mimořádně přínosné edici Festspieledokumente Orfeo D'Or máme možnost seznámit se s uměním houslisty Nathana Milsteina z jeho vrcholného tvůrčího období. V Mozarteu tehdy ukázal nejen svoji mimořádnou techniku, ale i cit pro koncepční vyváženost a velkou dávku temperamentu. S lecčíms bychom mohli dnes nesouhlasit - se zbytečně rychlými tempy v Bachovi (Partita č. 1 h moll ), s artikulací ve Vivaldim (Sonáta A dur ), s přílišnou tónovou exponovaností v Beethovenovi (Sonáta pro klavír a housle č. 9 A dur ), nicméně Milstein měl svou koncepci vždy pečlivě promyšlenou a když byl o něčem přesvědčen, dotáhl to vždy do konce. Jestliže Vivaldi je dnes archivním dokumentem o tehdejším pojetí, v Bachovi naleznete řadu působivých míst, která i vás určitě zaujmou. Beethoven je velmi vyhraněný a podle mě je možné buďto jej přijmout, nebo zcela odmítnout. Nejsilnějším bodem programu je Glazunov (Koncert pro housle a orchestr a moll , verze s klavírem). Zde se Milsteinova virtuozita bezuzdně rozlila jako řeka a téměř dokonalá virtuozita (připomínám, že snímek je skutečně live) a živelný temperament této hudbě velmi prospěl.

Vydavatel: Orfeo / Classic

Stopáž: 70:10

Nahráli: Nathan Milstein - housle, Eugenio Bagnoli - klavír