Natalie Dessay – The Miracle of the Voice

(Delibes, Offenbach, Meyerbeer, Massenet, Gounod, Chabrier, Donizetti, Mozart, Händel, Strauss, Rachmaninov, Alabijev, Stravinskij, Rombi, Bernstein)

Natalie Dessay – soprán, Orchestre du Capitole de Toulouse, Michel Plasson, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Patrick Fournillier, Orchestre de l‘Opéra de Lyon, Marc Minkowski, Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden, Antonio Pappano, Orchestre de l‘Opéra National de Paris, James Conlon, Berliner Sinfonie Orchester, Michael Schonwandt, London Philharmonic Orchestra, Andrew Davis a další. Text: A, N. Nahráno: 1995 – 2005. Vydáno: 2006. TT: 71:26, 76:20. DDD. 2 CD Virgin Classics 00946 363332 2 9 (distribuce EMI).

Francouzská koloraturní sopranistka Natalie Dessay splňuje ve svém oboru ony vrcholové nároky, které jsou na dnešní operní interprety v globalizovaném operním světě s obrovskou konkurencí na jeho špici kladeny. Už dávno nestačí perfektní technika a barva hlasu, předpokládá se znalost stylové interpretace, pochopení významu zpívaných slov i mnohostranná schopnost v proměnlivých odstínech vyjádřit jejich obsah. S přesouváním akcentu na scénické ztvárnění opery, které se pak často objevuje včetně až nemilosrdně detailních záběrů na DVD, stoupají požadavky na vizuální podobu sólistů a v neposlední řadě jejich herectví. Natalie Dessay všechny tyto předpoklady naplňuje, když ke špičkově ovládanému hlasu připojuje atraktivní vzhled (může si dovolit vystupovat ve dvoudílných plavkách jako Straussova Zerbinetta), trénovanou postavu (původně chtěla být baletkou), která jí dovoluje plnit stoupající režijní nároky, šarm, půvab a herecké schopnosti. Dessay na vrcholné úrovni propojuje umění pěvkyně a herečky.

Album dvou CD s příznačným titulem Zázrak hlasu bilancuje patnáctiletou kariéru Natalie Dessay, během níž zazářila ve stěžejních koloraturních sopránových rolích na nejprestižnějších operních scénách včetně pařížské Opéra de la Bastille, vídeňské Státní opery, milánské Scaly, londýnské Královské opery, barcelonského Teatro Liceo a Metropolitní opery (letos v Donizettiho operách jako Lucia di Lammermoor a Marie v Dceři pluku – i čeští diváci mohli vychutnat představení v MET 26. dubna v přímém přenosu v kině Aero). Album je rekapitulací nahrávek Natalie Dessay u EMI Records/Virgin Classics několika dalších vydavatelství za deset let 1995 – – 2005. Začíná jejím parádním číslem – slavnou zvonkovou árií Lakmé, na kterou si pro její mnohostrannou obtížnost dnes hned tak někdo netroufne a na níž Dessay předvádí svoji hlasovou „akrobatiku” a výšky. Následují další slavné koloraturní árie v lyrickém i komickém oboru od Hoffmannovy Olympie přes Meyerbeerovu Dinorah, Gounodovu Julii, Massenetovu Manon, Donizettiho Marii, Offenbachovu Eurydiku po Bernsteinovu Cunegondu. Příznačně je zde zařazena píseň ze Stravinského Slavíka nebo ruská lidová Slavík v Alabijevově úpravě. Doménou Dessay jsou skutečně role, kde může být takovým slavíkem s lehce poletujícím hlasem nebo uplatnit smysl pro úsměvnou až žertovnou nadsázku. Po deseti letech se začala Dessay zaměřovat i na dramatičtější koloraturní nebo níže položené role. I ty jsou na bilančním albu zachyceny Mozartovou Královnou noci, recitativem a ári Popoli di Tessaglia! Io no chiedo, eterni Dei K 316, Paminou a zejména Donizettiho Lucií nebo Straussovou Zerbinettou. Zde má ovšem Dessay obtížně překonatelnou konkurenci ve specialistkách na tyto obory. Ty při svém subtilním hlasu už nepřekonává tak suverénně. Nic to nemění na tom, že velký obchodní úspěch alba Zázrak hlasu, které vyšlo i na DVD, je plně oprávněný.