úterý, 30. duben 2002

Mstislav Rostropovič: Slava 75 - Bach, Haydn, Beethoven, Dvořák, Glinka, Borodin

O Mstislavu Rostropovičovi bylo v HARMONII již napsáno mnoho. Řečeno jednou větou: Jeho brázda ve světovém interpetačním umění je hluboká a nepominutelná. Proto také 75. narozeniny, která Slava oslavil 27. března, vzpomenula všechna významná hudební média Evropy, Ameriky a Austrálie. Ke gratulantům se připojila i firma EMI, pro kterou nahrával nejčastěji; na počátku března vydala čtyřdílný set dokumentující jak jeho famózní hru, tak umění taktovky. Je zde zastoupen jeho milovaný sólový Bach, editor nemohl pominout jak známou nahrávku Beethovenova Koncertu pro housle, violoncello a klavír trojice Oistrach, Rostropovič, Richter , tak Dvořákův Koncert h moll , nicméně pro mě je vrcholem cellové části dvojice Haydnových koncertů , v nichž se snoubí neuvěřitelná virtuozita, lehkost smyku, elegance a půvab. Z dirigentského profilu jsou jistě hodny uznání nahrávky Novosvětské a neznámých provedení skladeb ruských romantických mistrů, nicméně nejsilněji se Rostropovičův umělecký cit pro stavbu velkých ploch projevil v Šostakovičovi. Rostropovič je stále pro muzikanty velkou inspirací, pro mnohé vzorem a jeho životní vitalita je hodna hlubokého obdivu. Díky.

Vydavatel: Emi Classics / EMI Czech Republic

Nahráli: Mstislav Rostropovič - violoncello, dirigent, Academy of St Martin in the Fields, Berliner Philharmoniker, London Philharmonic Orchestra, Orchestre de Paris, National Symphony Orchestra Washington DC, David Oistrach - housle, Svjatoslav Richter - klavír,