úterý, 30. duben 2002

Mstislav Rostropovič: Slava 75 - Bach, Haydn, Beethoven, Dvořák, Glinka, Borodin

O Mstislavu Rostropovičovi bylo v HARMONII již napsáno mnoho. Řečeno jednou větou: Jeho brázda ve světovém interpetačním umění je hluboká a nepominutelná. Proto také 75. narozeniny, která Slava oslavil 27. března, vzpomenula všechna významná hudební média Evropy, Ameriky a Austrálie. Ke gratulantům se připojila i firma EMI, pro kterou nahrával nejčastěji; na počátku března vydala čtyřdílný set dokumentující jak jeho famózní hru, tak umění taktovky. Je zde zastoupen jeho milovaný sólový Bach, editor nemohl pominout jak známou nahrávku Beethovenova Koncertu pro housle, violoncello a klavír trojice Oistrach, Rostropovič, Richter , tak Dvořákův Koncert h moll , nicméně pro mě je vrcholem cellové části dvojice Haydnových koncertů , v nichž se snoubí neuvěřitelná virtuozita, lehkost smyku, elegance a půvab. Z dirigentského profilu jsou jistě hodny uznání nahrávky Novosvětské a neznámých provedení skladeb ruských romantických mistrů, nicméně nejsilněji se Rostropovičův umělecký cit pro stavbu velkých ploch projevil v Šostakovičovi. Rostropovič je stále pro muzikanty velkou inspirací, pro mnohé vzorem a jeho životní vitalita je hodna hlubokého obdivu. Díky.

Vydavatel: Emi Classics / EMI Czech Republic

Nahráli: Mstislav Rostropovič - violoncello, dirigent, Academy of St Martin in the Fields, Berliner Philharmoniker, London Philharmonic Orchestra, Orchestre de Paris, National Symphony Orchestra Washington DC, David Oistrach - housle, Svjatoslav Richter - klavír,

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.