Montserrat Caballé: The Essential – José Carreras: The Essential

Montserrat Caballé

The Essential

(Puccini, Verdi, Donizetti, Rossini, Bellini, Cilea, Leoncavallo, Strauss, Wagner)

Montserrat Caballé – soprán, Plácido Domingo – tenor, Ruggero Raimondi – bas, Sheril Milnes – baryton ad., London Philharmonic Orchestra, RCA Italiana Opera Orchestra, New Philharmonia Orchestra, Opera Orchestra of New York, Orquesta Sinfónica de Barcelona, New York Philharmonic ad., Georg Solti, Felice Cillario, Anton Guadagno, Eve Queler, Gianfranco Masini, Zubin Mehta, Nello Santi, Richard Lewix. Produkce: Leslie Collman-Smith. Text: A, N, F. Nahráno: různá místa 1965 – 1981. Vydáno: 2008. TT: 73:46, 75:30. AAD, digitally remastered. 2 CD Sony BMG 8869 – 7214402 (Sony BMG).

José Carreras

The Essential

(Verdi, Giordano, Puccini, Donizetti, Massenet, Mascagni, Bizet, Rodgers, Grieg, Mompou, Toldra, Bellini, Alvarez, Strauss, Feliciano)

José Carreras – tenor, Agnes Baltsa – mezzosoprán, Eva Marton – soprán, Katia Ricciarelli – soprán, John-Paul Bogart – bas, Paolo Gavanelli – bas, Kiri Te Kanawa – soprán, Plácido Domingo – tenor, Luciano Pavarotti – tenor, Martin Katz – klavír, Tallis Chamber Choir, London Symphony Orchestra, Hungarian Radio & Television Orchestra, Hungarian State Orchestra, Vienna State Orchestra & Chorus, Vienna Symphony Orchestra, Symphony Orchestra of the Gran Teatred del Liceu de Barcelona, Plácido Domingo, Giuseppe Patanè, Michael Tilson Thomas, Lorin Maazel, Oleg Caetani, Jonathan Tunick, Joan Casas, Steven Mercurio. Produkce: Leslie Collman-Smith. Text: A, N, F. Nahráno: různá místa 1983 – 1999. Vydáno: 2008. TT: 76:21, 65:05. ADD, digitally remastered. 2 CD Sony BMG 8869 – 7214412 (Sony BMG).

Do dlouhé řady více než stovky kompilačních alb (většinou o dvou CD) ze série The Essential, To nejpodstatnější , na níž Sony BMG vydává od roku 2000 nahrávky ze svých rozsáhlých katalogů, byly z oblasti takzvané vážné hudby vedle Plácida Dominga nyní zařazeni Montserrat CaballéJosé Carreras . Po právu. Jiný význam anglického slova essential, totiž prchavý, nelze na profilová alba těchto dvou mimořádných pěveckých osobností vztáhnout v žádném případě. Právě naopak, zachycují to trvalé, čím tito dva fenomenální španělští umělci obohatili vokální interpretační umění. Mohou být vhodným vstupem do světa opery pro ty, kteří se s nedůvěrou ostýchají. Jen škoda, že booklet je hodně stručný a neúplný při identifikaci jednotlivých skladeb.

V případě Monsterrat Caballé album obsahuje nahrávky především druhé poloviny 60. let a první poloviny let 70., tedy onoho desetiletí, kdy tato mistryně belcanta dobývala jednu prestižní operní scénu za druhou. Velkou scénou je zde zastoupena Donizettiho Lucrezia Borgia na nahrávce z roku 1965, tedy role a rok, které až pohádkově otevřely mezinárodní kariéru Caballé, když při koncertním provedení v newyorské Carnegie Hall zaskočila za indisponovanou Marilyn Horne a sklidila půlhodinové ovace. Dva kompaktní disky pak nabízejí reprezentativní výběr árií i celých scén z těch oper, v nichž Caballé dosáhla nejvyšších ocenění a v nichž mohla rozvinout svůj plný, zcela mimořádně barevný podmanivý hlas, který ovládala s dokonalou technikou, muzikalitu, z níž je zřejmé nejen hluboké porozumění a procítění ztvárněné role v synergii hudby a textu, ale i znalost a cit pro styl. Je zde zachycena její Traviata, Mimi, Norma, Gemma di Vergy, Gilda, Semiramida, Adriana Lecouvreur, ale i Salome nebo Isolda.

Nahrávky José Carrerase nás přenášejí do let 1983 – 1991, tedy období, kdy stál tento španělský tenorista na vrcholu své kariéry a zároveň se ocitl na hranici smrti s akutní leukémií. Zachycují jeho pěvecké umění s přesahy i do muzikálu, hudby jeho rodného Katalánska i velkého populáru. Album otevírá efektní přípitek z Traviaty a pokračuje nejslavnějšími áriemi z italských oper Donizettiho (Poliuto ), Giordana (Fedora ), Mascagniho (Sedlák kavalír ) a Pucciniho (ToscaTurandot ). Zachycuje Carrerase jako citlivého interpreta francouzského šarmu Massenetova Werthera a vášnivosti Bizetovy Carmen . Druhé CD obsahuje vedle šesti Belliniho písní s klavírem Carrerasovu legendární interpretaci muzikálu South Pacific i písně katalánských skladatelů – Eduarda Toldry a Federica Mompoua. Partnerkami jsou Carrerasovi takové divy jako Agnes Baltsa , Eva Marton , Katia Ricciarelli nebo Kiri Te Kanawa , ale i jeho oboroví kolegové ze slavného tenorového tria s Plácidem DomingemLucianem Pavarottim , jejichž podání písně Feliz Navidad dvojalbum uzavírá. Profil tak nabízí Carrerasovo umění v jeho šíři od oboru lyrického přes spinto po dramatické partie, včetně přece jen občas problematičtějších výšek.

Opakovat superlativy, které stejně nemohou postihnout onu zdánlivě samozřejmou ucelenost, oduševnělost i emocionální sílu zpěvu Caballé a Carrerasovu pěveckou eleganci, mladistvost, jímavost i temperament, je pro poučené a zasvěcené čtenáře Harmonie nošením sov do Athén.