Milan Zelenka – Podzimní sonáta

Milan Zelenka – kytara. Produkce: OSA, ČHF. Text: Č. Nahráno: 6/2004, Studio Principum, Praha. Vydáno: 2004. TT: 75:40. DDD. 1 CD Studio Principum PS 009-2131.

Zatím poslední autorské CD předního českého kytaristy a pedagoga Milana Zelenky má hned několik sympatických vlastností. Zahrnuje výběr skladeb, které si získávají stále větší respekt mezi mladými interprety a lze je vyslechnout přímo ve skladatelově podání, pročež by měli zbystřit všichni kytaroví fajnšmekři. Dramaturgii otevírá Belgická suita , jež je charakteristická užitím názvuků lidové melodiky v kombinaci s umnou nástrojovou stylizací. Vlastně celá Zelenkova tvorba evokuje ponejvíce tárregovskou kytarovou poetiku, kterou nenápadně posouvá směrem k dnešku. Už po prvních několika taktech je jasné, že síla autorova jazyka je v okamžitém nápadu, rozvíjeném jednoduchými prostředky bez udýchané tematické práce. Ta sice tu a tam probleskne Variacemi na krásné témaSmutkem kytaristy , ale všudypřítomné kouzlo momentální improvizace ji naštěstí pokaždé zastaví. Zvláštní místo v autorově tvorbě mají lyrické a citově vřelé Nedokončené variace na téma Jany Obrovské , kterým přidává osobitá interpretace na umělecké pravdivosti. Podzimní sonáta má zřejmě ambici být stěžejní skladbou alba. Postrádá však koncentrovanější plochy, které by člověk od sonáty očekával. Jednoznačným vrcholem kompaktu je 13 koncertních etud pro sólovou kytaru . Nejeden kytarista si na nich dobrovolně láme zuby a musí tedy ocenit, s jakou jistotou Zelenka vládne všemi technickými nástrahami svého „opus perfectum“. Každá z etud má svou osobitou notu, přesto spolu všechny kusy vzájemně a jaksi podprahově komunikují. Než se člověk naděje, je bleskurychle proveden všemi kouty kytarového zvuku – nenásilně, inteligentně a s citem. Na pódiích si etudy již našly své pevné místo, což v záplavě nové a nové kytarové literatury rozhodně není málo. Skladbou kompaktu volím Etudu č. 7 . Právě ta nám na malé ploše o hudbě Milana Zelenky napoví to, co můžeme shledat cenné a živoucí – v podmanivém neladu řazené nápady a životodárnou, těžko skrývanou přelétavost.