Midival Gimes

Tapan Raj, Guarav Rain – klávesy, elektronika, samply, Ajay Prosanna, Shailendra – flétna, Salim Merchant – housle, Ustad Sultan Khan – zpěv, sarangi, Uishad Vaid, Sanjivini, Richa Sharma, Kailash Khev, Mohinder Pal – zpěv, Proshant – tabla, Murad Ali – sarangi, Mukesh Sharma – rabah, Anoushka Shankar – sitár. Vydáno 2005. TT: 64:49. 1 CD Sis Degrees Records 657036 1109-2.

Jaký byl plán dua Guarav Raina a Tapana Raje alias MIDIval PunditZ ? Seznámit západní publikum s jedinečností tradiční a klasické indické hudby, a naopak Indy vtáhnout do nevázaného prostředí moderní elektronické taneční techno scény. „Třebaže každá kultura oplývá odlišným energickým potenciálem, smíchány dohromady dokážou všechny rozdíly setřít,“ vysvětlil nám hned na začátku Talvin Singh. „Naše hudba, ačkoliv ukotvená v indické tradici, si proto udržuje absolutní nezdrženlivost k jakémukoliv žánru,“ říká Tapan Raj, spolu s Rainem elitní prominenti indického klubového techna v New Delhi. Mixovat a produkovat vlastní hudbu začali v době, kdy se Londýn už dávno otřásal pod náporem asijského undergroundu. Nic takového však dvojice netušila. Teprve po setkání s Talvinem Singem si uvědomili, že nejsou sami. Navíc, že to, k čemu se osamoceně v daleké Indii odhodlali, koresponduje s moderní dobou, má svou logiku a důležitost. A zremixovat hlas pro puritány nedotknutelného Nusrata Fateh Ali Khana ještě neznamená, že by se z toho chudák musel obracet v hrobě. Stejně tak ztrácí smysl poukazovat na znesvěcení mistrovského umění Ustada Sultana Khana vstupujícího do umělé technopádivé skladby Saat Hi , aby jí svým hlasem a hrou na sarangi dodal chrámové velebnosti.

MIDIval PunditZ nejsou klasickými indickými hudebníky, vlastně nejsou žádnými zručnými hráči. O to víc mají dar najít při spolupráci s velkými indickými muzikanty k tradici jednoduší, sevřenější, prozápadněji orientovaný intelektuální vztah. Objevují v něm rovnováhu mezi nekompromisním asijským undergroundem, zvolněným tanečním downbeatem a starověkou indickou melodičností, do níž jsou ochotni nebojácně vstoupit s plamenným sólem elektrické kytary. Nenechávají se přibít na kříž povrchní fúze ani tehdy, kdy do skladby Raanjhan nasamplují hlas pákistánské qawwali zpěvačky Abida Parveen nebo využijí fantastického Kailash Khera , jinak playbackové hvězdy bollywoodských filmů, jenž s hráčem na rabah uprostřed dusajícího techna navozuje atmosféru súfistického transovního šílenství.

O co jim jde, pochopila i sitáristka Anoushka , dcera slavného Raviho Shankara. A historie se vlastně opakuje: Ravi Shankar na indickou hudbu v 60. letech nalákal woodstockou generaci, Anoushka svou přítomností zase rozptyluje obavy ze zneužití indického dědictví, které s MIDIval PunditZ pomáhá zprostředkovat dnešní klubové taneční scéně v nadčasové mnohaúrovňové estetice.