středa, 15. leden 2003

Michal Hromek Consort: Carolan

Kytarista Michal Hromek patří k dlouholetým propagátorům keltské a irské hudby. Podílí se nejen na vyhledávání nových skladeb a písní, ale i na jejich aranžmá a celkové propagaci. Jeho nové CD v produkci Supraphonu představuje ve variacích a úpravách Michala Hromka tradiční irská témata harfeníka Turlougha O'Carolana (1670- -1738). Jeho tvorbou se ostatně Michal Hromek zabývá již více jak deset let. O'Carolan patřil k poslední generaci irských harfeníků putujících napříč Irskem, kteří komponovali a provozovali instrumentální skladby i písně s doprovodem, věnované svým patronům. Tyto se většinou dochovaly v neharmonizované podobě. Jak v průvodním slově bookletu Michal Hromek píše, Carolanova témata, jejichž původ není vždy zcela jistý, odrážejí jednak vliv irské lidové hudby a jednak prvky soudobé hudby umělé.

Úpravy a variace Michala Hromka jsou stylově i instrumentačně různorodé. Kromě všudypřítomné kytary (jakéhosi zástupce O'Carolanovy harfy) se ve skladbách objeví i cembalo, varhany nebo akordeon. Skladby jsou sdruženy do malých svit na základě jejich tóninové a instrumentační příbuznosti, takže se jedna skladba zcela přirozeně vlévá do další. Aranžmá Michala Hromka jsou velmi jemné a působí příjemným dojmem. Ctí irskou melodiku i styl. Ostatně Hromkova první nahrávka Keltská kytara získala v roce 1997 v Kanadě Zlatou desku. CD je rozhodně zajímavým dramaturgickým počinem a nejen kvůli tomu stojí za povšimnutí.

Stopáž: 47:15

EAN: 0099925360429

Nahráli: Michal Hromek Consort: Michal Hromek, Jakub Klár, René Vácha, Daniel Mikolášek; hosté: Jiří Zelba, Pavel Polášek, Jan Keller, Václav Veselý