Michael Maniaci – Mozart: Arias For Male Soprano

Michael Maniaci – kontratenor, Boston Barque, Martin Pearlman. Produkce: Thomas C. Moore. Text: A. Nahráno: 2009. Vydáno: 2010. TT: 60:59. DDD. 1 CD. TELARC 31827 (distribuce Classics).

Skalní stoupenci historicky poučené interpretace argumentují tím, že právě kontratenoristé jsou v dnešní době adekvátní náhradou za někdejší kastráty. Přesto je dost důvodů domnívat se, že barva a zejména výrazová škála hlasu kastrátů byla bohatší a zajímavější, a že široké uplatnění kontratenorů je spíše svéráz naší doby. Utvrzuje mě v tom i deska, na které se představuje v áriích z Idomenea , Lucia SillyLa clemenza di Tito sopranista Michael Maniaci . Je to hlas zajímavé ušlechtilé barvy, i  když při pozornějším poslechu hlubší polohy nezní právě přesvědčivě. A v monotematickém repertoáru se brzy dostaví pocit určité jednotvárnosti. Části z Mozartových oper, které vycházejí z barokní tradice opery seria, na desce doplňuje Exultate, jubilate , jehož provdení spíše potvrzuje zmíněné pochybnosti. Maniaci totiž nevyzpívá koloratury zrovna ideálně a spíše se jimi prodýchává. Obor kontratenorů zajisté má pár osobností, v čele s Andreasem Schollem, kteří se po technické a zvukové stránce dopracovali naprosté výjimečnosti. Éterická nehmotná barva malého hlasu dovede mnoho, zejména duchovních skladeb zajímavě podat – ale všude, kde je na místě nosný zvuk a skutečné emoce místo hysterie, jsou sopranistky a altistky v rolích kastrátů po mém soudu přijatelnější licencí. Velmi dobře sehraný soubor dobových nástrojů Boston Baroque na desce řídí Martin Pearlman , který je také autorem nadšeneckého průvodního slova.

Body: 4 z 6

Sdílet článek: