neděle, 28. září 2003

Meredith Monk: Mercy

Kompozice americké skladatelky, zpěvačky, tanečnice, performátorky, režisérky, atd. Meredith Monk (1943) vycházejí z tzv. minimal music, kterou uchopila po svém a jejímž prostřednictvím si autorka vytvořila svůj osobitý a nezaměnitelný hudební jazyk, založený především na lidském hlasu a jeho svým způsobem neomezených možnostech. V případě CD Mercy si Meredith Monk vystačila co do instrumentace s klavírem, syntetizérem, houslemi, violou, bicími, všemožnými klarinety a sedmi vokály. Zejména nástroje používá velmi střídmě a jako obvykle všemu vévodí lidský hlas. Meredith Monk pracuje s hlasem různými způsoby; základem je klasické školení v západním duchu a dále použití různých technik vibrata, dynamiky, glotálního a hrdelního zpěvu, šepotu, výkřiků, smíchu, kňučení, různých způsobů rezonance atd. K sebevyjádření jí stačí právě jen zpěv - hlas, bez konkrétního jazykového podtextu. Booklet CD nijak neosvětluje poselství a téma skladby. Je zcela na posluchači a jeho fantazii, aby si dané významy v kompozici pro sebe našel a nechal se unést proudem křehké, ale přitom magické a silné, vpravdě bez jakéhokoliv pejorativního nádechu ženské tvorby Meredith Monk. Hudba Meredith Monk nezapře svůj taneční podtext. Společné představení /performance Mercy (dílo Meredith Monk a Ann Hamilton) mělo svou premiéru v červenci 2001 na Duke University v Durhamu. Jakkoliv je hudba psána pro performance, může fungovat i jako samostatná skladba, což dokazuje právě toto CD. Meredith Monk spolupracuje s producentem Manfredem Eicherem a vydavatelstvím ECM už více, jak dvacet let. Eicher byl tím, kdo první představil její tvorbu Evropě. U nás jsme skladatelčiny performance měli možnost vidět dvakrát (1994, 2001) v Divadle Archa v Praze. Setkání s jejím dílem je pokaždé inspirující, svěží, nové a hlavně přirozené. Tak je tomu i v případě nahrávky Mercy. Poděkujme proto Manfredu Eicherovi a Meredith Monk, že to spolu tak dlouho vydrželi a těšme se na další projekt.

Vydavatel: New Series / 2HP Production

Stopáž: 57:23

Nahráli: Theo Bleckmann, Allison Easter, Katie Geissinger, Ching Gonzalez, John Hollenbeck, Meredith Monk, Allison Sniffin - zpěv; Allison Sniffin - klavír, syntetizér, viola, housle, John Hollenbeck - bicí, marimba, vibrafon, melodické nástroje, klavír, Bohdan Hi