sobota, 28. srpen 2004

Meeting: Two Worlds of Modal Music, Indian Ragas & Medieval Songs

Konfrontace staré evropské modální hudby s indickými rágami nabízí kromě estetického zážitku také poučení. Dominique Vellard , zpěvák a expert v oboru středověké a renesanční hudby, a Ken Zuckerman , hráč na indický drnkací nástroj sarod i evropskou loutnu, se rozhodli na jednom kompaktním disku prostřídat evropské skladby s indickými a tím názorně předvést, co mají tyto dva hudební světy společného. Chopili se čtyř modů. V prvním z nich, dórském, se vedle sebe ocitají píseň anonyma z 12. století, Zuckermanova improvizace na loutnu v tomto modu, gregoriánský chorál a jedna ze severoindických rág, Bhímpalášrí , hraná na sarod a tabla. Další skupinu podobně zorganizovaného programu určuje modus iónský, následuje lydický a nakonec frygický s jednou z nejznámějších rág, Bhairaví , sefardskou písní a opět Zuckermanovými improvizacemi. Hlavní aktéry doplňuje známý mistr indických bubnů tabla Swapan Chaudhury , menší roli dostává Keywan Chemirani , který si zahrál ve třech skladbách na buben zarb a vnesl tak do tohoto setkání perský prvek. To je namístě: severoindická klasická hudba se formovala do struktur, jimiž se v podstatě řídí dodnes, v dobách mughalské nadvlády v severní Indii a z muslimské hudební kultury převzala mnohé. Evropská artificiální hudba ovšem také čerpala při svém zrodu z východních hudebních tradic. Zatímco modální středověkou hudbu musejí její interpreti rekonstruovat, systém indických rág je živý dodnes, po staletí byl zdokonalován a předáván z učitele na žáka. Rága není dána jen modem, jichž zná mnohem víc než stará evropská hudba, každá má jiná pravidla pro intonaci, používání mikrotónů, ornamentů a řazení tónů v rámci modu. Neméně propracovaná je v indické klasice rytmická složka (tála).

Rodilý Američan Zuckerman patří mezi nemnoho neindických interpretů tohoto žánru, kteří dosáhli celosvětového renomé. Studoval u slavného sarodisty Ali Akbara Khana, rágy hraje opravdu dobře a vyzná se i ve staré evropské hudbě, spolupracoval například s Jordi Savallem. Erudovaný Dominique Vellard, důležitá osobnost Scholy Cantorum Basiliensis, se zhostil svého úkolu s přehledem. Jednotlivé skladby na disku na sebe příjemně a nenásilně navazují, přestože jde, zejména u indické hudby, jen o zkratky. Poukázat na zajímavé hudební souvislosti se tvůrcům CD podařilo velmi kultivovaně. Booklet je vybaven informacemi o interpretech, obsahuje úplné texty zpívaných středověkých písní, informace o indické hudbě se omezují na několik základních pojmů.

Vydavatel: Harmonia Mundi France / Classic

Stopáž: 72:23

Nahráli: Dominique Vellard - tenor, Ken Zuckerman - loutna a sarod, Swapan Chaudhuri - tabla, Keywan Chemirani - zarb. Produkce: Schola Cantorum Basiliensis (Dr. Kjell Keller, Dr. Thomas Drescher).