pondělí, 9. prosinec 2002

Max Reger: Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin op. 128, An die Hoffnung op. 124, Eine romantische Suite nach J. F. Eichendorff op. 125

Díla Maxe Regera, která jsou zařazena na této nahrávce, kladou před orchestr hned několik problémů. V případě Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin op. 128 jde především o přesné vystižení charakteru jednotlivých symfonických básní, neboť tento cyklus exponuje na poměrně malé ploše čtyř částí různé charakterové roviny. Pak zde vyvstává požadavek precizní souhry celého tělesa, aby dílo, jehož hudební proud přináší četné zvraty (zvláště v dramatických částech), neztratilo nic ze své celistvosti. Lze říci, že orchestr prokázal velkou citlivost vůči nárokům tohoto hudebně epického opusu, stejně tak zkušený dirigent, jímž Leon Botstein bezpochyby je. A tak se můžeme zaposlouchat do lyrických poloh, kterým vévodí tklivá, až bolestně melancholická melodie sólových houslí "Poutníka", budeme obklopeni impresionistickou zjemnělostí "Hrajících si vln", mysticky temným zvukem na "Ostrově smrti" a nakonec dramatickou scenérií "Bakchanálií". Velmi působivý je i přednes mezzosopranistky Catherine Wyn-Rogers , jejíž tmavě zabarvený hlas dává písni s doprovodem orchestru An die Hoffnung op. 124 zvláštní kouzlo. Skvěle koresponduje s dekadentně sonorní harmonií Regerova hudebního jazyka. Toto dílo je tématicky i charakterově příbuzné s následující kompozicí pojednaného snímku Eine romantische Suite nach J. F. Eichendorff op. 125 . Zde se doširoka rozehraje pestrá paleta zvukových barev, která na této nahrávce vyznívá zvláště plasticky a dává tak vyniknout impresionistickému charakteru tohoto díla. Objevných snímků s díly známých skladatelů není na trhu právě mnoho, a proto je počin London Philharmonic Orchestra pod vedením Leona Botsteina vskutku záslužný.

Vydavatel: Telarc / Classic

Stopáž: 64:47

Nahráli: Catherine Wyn-Rogers - mezzosoprán**, Michael Davis - housle*, London Philharmonic Orchestra, Leon Botstein