čtvrtek, 21. listopad 2002

Maurice Ravel / Richard Strauss: Klavírní koncert D dur pro levou ruku / Alpská symfonie

Firma Orfeo se vyznačuje tím, že jakoby mimochodem vydává naprosto unikátní nahrávky. Ravelův Koncert D dur pro levou ruku z koncertu z léta roku 1957 dodnes nezklame. Orchestr s klavírem tu stojí proti sobě v geniálně odhadnuté proporci. Casadeusovo podání je křehké, místy hravé, ale rytmicky přesné a úsporné. Orchestr naopak zní velmi tvrdě, naléhavě a razantně. Neumím si představit působivější interpretaci skladby určené pro klavíristu, kterého 1. světová válka připravila o pravou ruku. Kompaktní disk se snímky ze salcburského festivalu nabízí též Alpskou symfonii z roku 1956, při které si člověk musí odpustit všechny běžné invektivy na adresu Richarda Strausse. V podání Dimitrije Mitropoulose (1896 - 1960) to není dílo ani lacině efektní, ani rozvleklé, ani banální či nabubřele patetické. Zde je to brilantní koncert lidského ducha a nikoli popisné líčení horského podnebí. Podobně jako Strauss v sobě Mitropoulos spojoval profesi dirigenta a skladatele. I to se zřejmě podílí na jeho schopnosti přečíst tuto skladbu jakoby zevnitř. Dokonalá analytická schopnost se tu navíc potkává s muzikální bezprostředností. Jeho pojetí je dokonale promyšlené a monumentální a vyzařuje z něj svrchovaný klid a nadhled. Způsob, jakým dovedl vyvážit zvukovou barevnost a duchovní ponor těžko hledá srovnání. A jak napovídá dobová recenze citovaná v bookletu, je tato Alpská symfonie především obrazem věčné lidské touhy po "cestě k vrcholům". Není to hudební popis jednoho dne od rána do večera, ale obraz velké naplno prožívané životní etapy. Nechybí tu humor a typická straussovská sebeironie. Vrcholnými okamžiky jsou ale části jako Elegie , Vize , Noc . Závěr vyznívá velmi pokorně jako výraz vděčnosti a úcty před mocí přírody.

Vydavatel: Orfeo / Classic

Stopáž: 63:08

Nahráli: Robert Casadeus - klavír, Wiener Philharmoniker, Dimitrij Mitropoulos

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.