pátek, 17. červen 2005

Marie Kulijevyčová: Královna cembala

Ottovo nakladatelství, Praha 2005, ISBN 80-7360-206-7, 166 s.

Kniha Marie Kulijevyčové je věnována - jak napovídá její název - osobnosti české top cembalistky Zuzany Růžičkové . Kdo ale čeká, že je celý text veden po obvyklé životopisné ose, bude překvapen. Biografická složka tvoří pouze pomyslné "entrée" ke vzpomínkám této výrazné osobnosti našeho hudebního života na úctyhodnou řadu umělců proslulých i leckterému mladšímu čtenáři zcela neznámých (Rafael Kubelík, Artur Rubinstein, Bohdan Gsöllhofer, Jiří Reinberger a další). Z miniaturních příběhů (zalitujeme, že nemohly být delší), postřehů a vtipného glosování si lze poskládat zajímavou mozaiku, nahlédnout na dobu, kdy se jednotlivé příběhy odehrávaly, a na určitou hudební generaci autentickýma očima, možná poodhalit leckterý závoj. Obraz doplňuje následný bilancující rozhovor a několik závěrečných osobních, humorně laděných příběhů.

Předností a výhodou této knihy je její živost, pestrost (polohy světlé i bolestně tragické) a pochopitelně čtivost. Domnívala-li se Zuzana Růžičková, že takto pojatá biografie bude pro čtenáře zajímavější, nutno jí dát za pravdu, a doplnit, že kultivovanost vyjadřování je její ozdobou.

Vydavatel: Ottovo nakladatelství

Stopáž: 166 s.

Body: 0 z 6