čtvrtek, 13. prosinec 2001

Marc Antoine Charpentier: Trois histoires sacrées

Francouzský barokní skladatel Marc Antoine Charpentier (c. 1643 - 1704) se do hudební historie výrazně zapsal jako "ten, který přinesl do Francie oratorium". Tento zjednodušující pohled ovšem vystihuje skutečnost, že se mladý Charpentier, který v 60. letech 17. století pobýval v Římě a dychtivě sledoval tamní hudební dění, po svém návratu do vlasti věnoval kompozici do té doby ve Francii neznámého žánru. Mezi obsáhlou tvorbou tohoto autora nacházíme oratorií zhruba třicet pět, a to různého rozsahu a obsazení od komorních dialogů až po velké formy s řadou sólistů a sborem.

Poslední nahrávka souboru Il Seminario Musicale pro label NaĘve přináší vedle známějšího oratoria Mors Salis et Jonathae (H 403) pro osm zpěváků, housle, flétny a continuo i dvě světové premiéry. Jedná se o stejně obsazenou skladbu Sacrificium Abrahae (H 402) a komorní Dialogus inter angelum et pastores (H 406) pro tři zpěváky, housle, flétny a continuo. Umělecký vedoucí souboru a kontratenorista Gérard Lesne zvolil pro tento kompaktní disk kompozice s výraznými altovými party, které sám interpretuje. I dvě rozsáhlejší oratoria, která je možno provádět ve větším obsazení, Lesne realizuje v sestavě komorní, kde sólisté zpívají sborové části jako ansámbl.Il Seminario Musicale se právem řadí mezi přední evropské interprety staré hudby, což dokazuje i nahrávka Charpentierových oratorií. Ansámbl sólistů se vyznačuje podobnou pěveckou technikou a vzácnou vyrovnaností projevu jednotlivých zpěváků. Ti ztvárňují dramatický útvar s naprostou přesvědčivostí, která rozhodně nemůže nechat v klidu ani posluchače kompaktního disku, kteří jsou ochuzeni o případnou vizuální složku uváděných skladeb.

Vydavatel: 2HP Production

Stopáž: 68:05