neděle, 22. srpen 2004

Manuel de Falla: La vida breve

Ačkoli patří Krátký život k nejznámějším operám španělského skladatele první poloviny 20. století Manuela de Fally, pokud je mi známo, byla u nás provedena zatím pouze v Novém německém divadle v roce 1928. Lyrické drama o dvou aktech pochází ale už z roku 1905, kdy jej Falla zkomponoval spěšně pro vyhlášenou soutěž na polovečerní operu, kterou - jako stále ještě mladý začínající skladatel - tímto dílem vyhrál. Ačkoli podmínky soutěže slibovaly provedení v Madridu, tam se Krátký život dostal na jeviště až poté, kdy se od roku 1913 prosadil ve Francii.

Krátký život ovšem mají ve svých aktuálních katalozích světové nahrávací společnosti - Deutsche Grammophon, EMI a Telarc. Nyní k nim přibyl i Naxos, který pro španělskou operu inspirovanou hutně španělskou lidovou hudbou zvolil - jak jinak - španělské sólisty a sbor i orchestr. Tragický příběh mladé cikánky, který se odehrává v andaluské Granadě (a svým námětem má blíže k Halce než ke Carmen ), nezapře vlivy verismu, nicméně je spíše impresionisticky barevným sledem emočně bohatých a vypjatých nálad než souvislým dramatem. Falla se hudebně soustředil na hlavní cikánskou hrdinku, která se po bouřlivých milostných vyznáních stává obětí své vášně a zrady sociálně výše postaveného milence. Jakkoli je soprán Any Márii Sánchez technicky jistý a tvárný, Teresa Berganza na nahrávce DG dodává Salud plastičtější oblouk výrazu a dramatickou naléhavost. Velký prostor mají v prvním dějství i sbory o těžkém údělu kovářského řemesla se zvukomalebnými zvuky kovadliny, v mezihře k němu i orchestr s vyjádřením soumraku nad Granadou. I v porovnání jejich výkonů vyznívá pojetí Garcia Navarra přece jen se zřetelnější artikulací a větší škálou barevnosti. Nicméně nahrávka Naxosu poskytuje věrohodný obraz u nás jevištně neznámé opery.

Vydavatel: Naxos / Classic

Stopáž: 63:31

Nahráli: Ana María Sánchez - soprán, Vincente Ombuena Valls - tenor, Alicia Nafé - mezzosoprán, Prince of Asturias Foundation Choir, José Esteban García Miranda, Asturias Symphony Orchestra, Maximiano Valdés