pondělí, 21. leden 2002

Magdalena Kožená: Le belle immagini - Mozart: La clemenza di Tito, Le nozze di Figaro, Lucio Silla, Idomeneo, La finta giardiniera, Gluck: P

Vzít do ruky nové album Magdaleny Kožené je svátek a poslechnout si ho je krása. Vizuálně působí jako propagace Prahy jako pozadí báječných portrétů zpěvačky, dramaturgicky potom jako propagace skladatelů částí svých osudů s tímto městem spojených: Mozarta, Glucka a Myslivečka. Protože největší oborová konkurentka Cecilia Bartoli vydala letos exkluzivně gluckovské CD, neubrání se zřejmě Magdalena Kožená srovnávání. Ovšem zcela zbytečnému: oba projekty spojuje pouze jediná árie (Se mai senti spirarti sul volto ) a i ta stačí na to, aby se vyjevila naprostá rozdílnost naturelu obou umělkyň a aby ukázala i největší devizy české zpěvačky: prostou krásu a plnost hlasu, čisté a dynamicky strhující vedení vokální linky, smysl pro maximální melodické napětí. Začlenění čtyř Myslivečkových árií, představujících hlavně jeho "allegrový" svět a koloraturu (Saró qual É il torrente ), je dramaturgickým vrcholem a coby český kritik bych asi měl napsat že i vrcholem uměleckým. Ale osobně mě opravdu "dostaly" ty nejslavnější kusy (Gluck: Paridovo Le belle immagini , Mozart: obě árie Sexta a Cherubínovo Voi che sapete ), v nichž je cítit již úplné usazení a samozřejmost a v nichž zpěvačka předvádí své největší výrazové mistrovství: lyrickou polohu. Za všechny jmenuji alespoň místo hlubokého vnitřního zastavení při pomalém návratu Mozartova Deh, per questo instante solo .

Mám radost, že pro světovou firmu nahráli špičkový projekt téměř výhradně čeští umělci. Magdalena Kožená je nyní definitivně mediálně nejsilnějším, a tudíž nejdůležitějším vyslancem české hudby směrem do světa. Na své předposlední desce výrazně "vyslala" do světa Martinů, nyní zřejmě podobný efekt potká i Myslivečka. Přál bych jí, aby její budoucí volby byly pro naší hudbu podobně šťastné.

Vydavatel: Universal Music

Stopáž: 68:18

EAN: 0028947133421