čtvrtek, 21. únor 2008

Luigi Cherubini - Requiem in C minor, Marche funebre, Ludwig van Beethoven - Elegiac Song

Luigi Cherubini - Requiem in C minor, Marche funebre, Ludwig van Beethoven - Elegiac Song Luigi Cherubini - Requiem in C minor, Marche funebre, Ludwig van Beethoven - Elegiac Song

Boston Baroque, Martin Pearlman. Produkce: Thomas C. Moore. Text: A, vokální texty v originálu. Nahráno: 2006, Massachusetts. Vydáno: 2007. TT: neuveden. 1 CD Telarc CD 80658 (distribuce Classic).

Orchestr a sbor Boston Baroque, založený Martinem Pearlmanem v 70. letech - době rozpuku zájmu o "early music" a její interpretaci na dobové nástroje - se v tomto roce připomíná erudovanou nahrávkou, jíž vévodí Cherubiniho Requiem . Toto vpravdě krásné dílo, jež je dobré mít kdykoli k poslechu ve vlastní diskotéce, doplňuje Marche funebre téhož autora a málo známá Elegická píseň pro sbor a orchestr Ludwiga van Beethovena.

Ač je záslužné mít možnost poznat dvě kratší, interpretačně méně frekventované skladby, těžiště zájmu se upíná k Requiem Luigi Cherubiniho. Obvyklé rozložení zádušní mše, zhudebněné na obecně známý liturgický text, je naplněné hudbou průzračně jasnou v klasicistním stylu a fakt, že vzniklo jen o pětadvacet let později než Mozartovo stejnojmenné dílo, se posluchači vtírá do poslechu. Pearlmanovo nastudování je precizní v nástrojové souhře dobových instrumentů a v prolnutí s kvalitní sborovou složkou (bez sólistů). Jeho "stylovost" stojí především na vyplnění skladatelem stanoveného tempa; to je pomalé, avšak interprety dovedené k plné emocionalitě, odpovídající danému kompozičnímu období. Nahrávka upoutá a posluchače uspokojí. Obě krajní skladby, přidané k Requiem, dobrý pocit z celého projektu a přístupu bostonských hudebníků k jeho provedení ještě zvyšují.