středa, 30. červen 2004

Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 9

Nahrávka Beethovenovy Deváté s Atlantským symfonickým orchestrem je (s poukazem na reedici nahrávek Beethovenových symfonií s von Dohnányim a Clevelandským orchestrem u téže firmy) novým snímkem. Orchestr má za sebou půl století existence a patří dnes k největším americkým orchestrům. Kariéra dirigenta Donalda Runniclese , hlavního hostujícího dirigenta Atlantských, není dlouhá, zahrnuje však již výrazné úspěchy, ne-li přímo senzace. Takovou byl jeho debut v Metropolitní opeře, kde nastudoval Bergovu operu Lulu , či jeho nastudování Brittenova Billyho Budda ve vídeňské Státní opeře. Jeho operní repertoár zahrnuje Mozartova, Wagnerova, Messiaenova díla i čerstvé novinky a vystoupil už na řadě hudebních festivalů. Roku 1995 získal čestný doktorát univerzity v Edinburku.

Beethovenova Devátá není lehké sousto (s polemikami, zda byla předzvěstí ochabování Beethovenovy inspirace či stylovým skokem vpřed, se setkáváme stále). Hlavním znakem Runniclesovy interpretace je temperament, a sice různých odstínů: je zde vzdor, sebevědomí i sršatost Beethovenova individua, temperamentní - nikoli pasivně odevzdaná - je i hluboká citovost třetí věty. Sólové výkony ve finální větě jsou vyrovnané, v ansámblech barevně dobře souznějí. Sopranistka Mary Dunleavy je proslulou interpretkou především italského a francouzského operního repertoáru, mezzosopranistka Elizabeth Bishop je vyhledávanou oratorní pěvkyní, mladý tenorista Stephen Gould debutoval jako Brittenův Peter Grimes, uplatnil se však již úspěšně ve wagnerovských partech. Alastair Miles nepotřebuje být představován, jeho jméno je dostatečně proslulé v opeře i na koncertních pódiích. Další informace o účinkujících obsahuje booklet, jakož i informace o vzniku díla a jeho recepci a text Schillerovy Ódy na radost v němčině a angličtině.

Vydavatel: Telarc / Classic

Stopáž: 68:46

Nahráli: Dunleavy - soprán, Elizabeth Bishop - mezzosoprán, Stephen Gould - tenor, Alastair Miles - bas, Atlanta Symphony Orchestra and Chorus, sbormistr Norman Mackenzie, Donald Runnicles