středa, 22. červenec 2009

Ludwig van Beethoven: Sonáta pro klavír a housle č. 10 G dur op. 96

Ludwig van Beethoven: Sonáta pro klavír a housle č. 10 G dur op. 96 Ludwig van Beethoven: Sonáta pro klavír a housle č. 10 G dur op. 96

(Antonín Dvořák: Romance f moll op. 11, Josef Suk: Čtyři kusy, Béla Bartók: Rapsodie č. 1 SZ 86 – Lidové tance)

Roman Patočka – housle, Frédéric Lagarde – klavír. Produkce: Michel Giroud, Pascal Vigneron. Text: A, F. Nahráno: 2006, Seignelay, Francie. Vydáno: 2008. DDD. TT: 67:31. 1 CD Quantum QM 7046.

Svůj debutový projekt realizoval Roman Patočka u malé francouzské firmy Quantum (Euravent, Codaex). Hudbu zvolil tak, aby ukázal svoji mnohostrannost a možnosti. Je zde vztah k vrcholné klasice, nutná projekce české hudby i ochutnávka hudby relativně moderní.

V Beethovenovi se pokusil o svůj pohled, což se v úplnosti sice nezdařilo, ale určitě doložilo jeho upřímnou snahu. V konfrontaci s desítkami nahrávek na trhu není snadné přijít s pojetím, které by nadchlo. Mnohem jistější je v české hudbě, zvláště Suk je výborný a dobře se poslouchá. Vrcholem byl pro mě Bartók, který je strhující, osobitý. Určitě bude napínavé sledovat, jaké místo si Roman Patočka najde v konkurenci svých generačních vrstevníků (Špaček, Vodička, Vonášková-Nováková, Bačová ad.). Partnerem mu je u nás neznámý Francouz Frédéric Lagarde . Jeho nástroj, pravděpodobně Steinway, je velmi slušný, hra už méně, ničím podstatným nezaujala. Doufám, že pro svůj další projekt zvolí houslista citlivějšího a úhozově lepšího pianistu.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.