úterý, 17. únor 2009

Ludwig van Beethoven - Smyčcová tria op. 8 „Serenade“, op. 9 č. 1, 3

Ludwig van Beethoven - Smyčcová tria op. 8 „Serenade“, op. 9 č. 1, 3 Ludwig van Beethoven - Smyčcová tria op. 8 „Serenade“, op. 9 č. 1, 3

Beethoven String Trio (Pavel Hůla – housle, Josef Klusoň – viola, Michal Kaňka – violoncello). Produkce: Jaroslav Rybář. Text: A, N, F. Nahráno: 2007, Studio Domovina, Praha. Vydáno: 2008. TT: 74:32. DDD. 1 CD Praga Digitals PRD/DSD 250 241 (distribuce Classic).

Beethovenova smyčcová tria nejsou v centru pozornosti nahrávacích firem jako jiné komorní skladby. Upřímně řečeno nevím, proč tomu tak je. Přitom se jedná o hudbu, která je kompozičně silná a v dobrém slova smyslu nástrojově atraktivní. Pod mezinárodně znějícím názvem Beethoven String Trio se skrývají tři výrazné osobnosti české komorní hudby – houslista a primarius Kocianova kvarteta Pavel Hůla , violista Josef Klusoň a cellista Michal Kaňka , oba členové Pražákova kvarteta. (A pak že česká kvarteta nejsou schopna spolupracovat.) Tedy jedná se vesměs o zkušené umělce s velkým komorním kreditem a zároveň hráče, kteří, mají-li příležitost a čas, si rádi zahrají sólově. Právě jejich kvartetní profese je pro tuto desku určující. Je to totiž Beethoven při všem rozmachu střízlivý, nepatetický, spíše mířící ke kořenům vídeňského klasicismu než do preromantismu, v souhře a vstřícném trialogu přímo vzorově komorní. Tato formace skutečně není žádným ad hoc projektovým souborem, který se prostě sejde, když se objeví nějaká nabídka. Za nastudováním bylo, soudě dle výsledku, určitě hodně hodin přípravy, promýšlení každé fráze a její pilování k dokonalosti. Také rozkrytí bohatě strukturované formy nebylo určitě vždy tak snadné, jak se zdá. Myslím si proto, že označení referenční nahrávka je v tomto případě v podstatě na místě.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.