středa, 17. březen 2004

Ludwig van Beethoven: Lieder

Každému, kdo má rád klasický písňový repertoár 19. a 20. století, doporučuji toto nové CD. Beethovenovy písně, ač bychom je zvukově možná ještě nezařadili do epochy romantismu, připravují půdu pro stovky písní Franze Schuberta a dalších, a otvírají tak cestu novému chápání tohoto úžasného jemného, subjektivního, a přesto silného vokálního druhu. Beethoven sám zkomponoval v období 1783-1823 víc než osmdesát písní, na kterých můžeme tento přechod od písňových konvencí 18. století k novému pojetí století 19. pozorovat. Barytonista Dietrich Henschel je hlasovým i žánrovým univerzálním typem, jeho repertoár tvoří opery jdoucí od Monteverdiho, přes Wagnera až k soudobé hudbě. Kromě toho se též intenzivně zabývá právě žánrem písně. Jeho hlas je jemný a hladký, na příslušných místech Beethovenových písní vhodně nasazuje operní témbr. V písních na CD můžeme slyšet písně dramatické, s divadelními efekty, s tónomalbou (například Der Wachtelschlag WoO 129 ), psané ve formách operních - úvodní recitativ, árie (například An die Hoffnung op. 94 ) - či zhudebnění velikána Goetheho. Raných 6 písní op. 48 s religiózní tematikou nás překvapuje záměrným zastaralým barokním patosem. Naopak An die ferne Geliebte op. 98 představuje stylový zlom v Beethovenově díle i samotném žánru. Poprvé je v tomto opusu prokomponováno harmonicky a melodicky víc písní do jednoho celku.

Rozmanité písně jsou na CD doplněny méně známými, přesto však brilantními klavírními kusy Polonaise op. 89 , Fantaisie op. 77 a Andante WoO 57 . Jejich interpretem je Michael Schäfer , citlivý doprovazeč, který se tady předvede i jako výborný sólista.

Vydavatel: Harmonia Mundi / Classic

Stopáž: 78:48

Nahráli: Dietrich Henschel - baryton, Michael Schäfer - klavír