úterý, 14. leden 2003

Ludwig van Beethoven: Klavírní sonáty op. 14/1, 2 op. 81a, Rondo a capriccio "Zlost nad ztraceným grošem" op. 129

Napsal(a) 

booklet booklet
Digitální remastering nahrávek poprvé vydaných v letech 1970 a 1972 uvítají především milovníci kvalitní české klavírní školy, odchované legendárním Františkem Maxiánem. Jan Panenka jako beethovenovský interpret rozhodně nezklame. Obě klavírní sonáty z opusu 14 (č. 9 a 10 ) podává - věrný autenticitě dobového nástroje - takřka bez použití pravého pedálu. Beethovenovy mladší sonáty tak místy působí až stroze, ale jedná se o dokonalé pochopení díla. Panenka pečlivě pracuje s dynamickými odstíny a artikulačními nuancemi (zde upozorňuji především na diference mezi staccaty a tenuty ve 2. větě z č. 10) a využívá kontrastů mezi tématy. Je až neuvěřitelné, kolik zvukových poloh dokáže v nástroji vynalézt. Všímá si všech melodických linek, které Beethoven nejednou přenechává vnitřním hlasům, a to i v levé ruce. Možná by postačovalo pouze o něco drobnější, perlivější provedení virtuózních pasáží v pravé ruce, které Panenka zvládá sice s bravurou, nicméně je poněkud zatěžkává.

Programní Sonáta č. 26 "Les Adieux" , ač byla nahrána ve stejné době jako skladby předchozí, náhle působí zcela odlišně. Panenka se dokázal přenést do doby, kdy bylo Beethovenovi o 10 let více a kdy vznikla kompozice podstatně jiného charakteru. Znamenitě zhodnocuje agogické prostředky a zároveň odkládá kurzovskou řemeslnost. Nahrávka této sonáty působí velkoryseji, a přesto naprosto precizně. Chtěli-li bychom se řídit pravidlem chronologie vzniku, patřilo by Rondo a capriccio G dur "Zlost nad ztraceným grošem" , které s velkým efektem nahrávku na disku uzavírá, na úplný začátek. Beethoven totiž napsal tento náročný parádní kus někdy ve svým 25 letech. Jan Panenka se s jeho mladistvým temperamentem vypořádává tak profesionálně, že dokáže poskytnout posluchači prostor nejen k obdivu své prstové brilance, ale také Beethovenovy rafinované nápaditosti a invence. Kdyby si mohl tento kompaktní disk poslechnout sám velký Beethoven, troufám si tvrdit, že by byl s jeho koncepcí i Panenkovým pojetím jistě spokojen.

Vydavatel: Supraphon

Stopáž: 55:01

Nahráli: Jan Panenka - klavír

Body: 4 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.