Ludwig van Beethoven: Klavírní sonáty op. 14/1, 2 op. 81a, Rondo a capriccio „Zlost nad ztraceným grošem“ op. 129

Programní Sonáta č. 26Les Adieux“ , ač byla nahrána ve stejné době jako skladby předchozí, náhle působí zcela odlišně. Panenka se dokázal přenést do doby, kdy bylo Beethovenovi o 10 let více a kdy vznikla kompozice podstatně jiného charakteru. Znamenitě zhodnocuje agogické prostředky a zároveň odkládá kurzovskou řemeslnost. Nahrávka této sonáty působí velkoryseji, a přesto naprosto precizně. Chtěli-li bychom se řídit pravidlem chronologie vzniku, patřilo by Rondo a capriccio G dur „Zlost nad ztraceným grošem“ , které s velkým efektem nahrávku na disku uzavírá, na úplný začátek. Beethoven totiž napsal tento náročný parádní kus někdy ve svým 25 letech. Jan Panenka se s jeho mladistvým temperamentem vypořádává tak profesionálně, že dokáže poskytnout posluchači prostor nejen k obdivu své prstové brilance, ale také Beethovenovy rafinované nápaditosti a invence. Kdyby si mohl tento kompaktní disk poslechnout sám velký Beethoven, troufám si tvrdit, že by byl s jeho koncepcí i Panenkovým pojetím jistě spokojen.

Vydavatel: Supraphon

Stopáž: 55:01

Nahráli: Jan Panenka – klavír

Body: 4 z 6

Sdílet článek: