sobota, 6. prosinec 2003

Ludwig van Beethoven: Klavírní sonáty č. 29 B dur op. 106 "Hammerklavier", č. 26 Es dur op. 81a "Les Adieux", Bagately op. 119

Napsal(a) 

booklet booklet
Beethovenova "Hammerklaviersonata" se řadí nejen mezi vrcholná díla skladatelova, ale svým rozsahem, myšlenkovou závažností a technickými nároky představuje jednu z nejmonumentálnějších kompozic světové klavírní literatury. Sám Kovacevich přiznává, že mu dlouho připadala nedosažitelná. Její nastudování mu zabralo téměř dva roky. Při poslechu nebudeme kupodivu náročnost této skladby vůbec vnímat. Nahrávka je velmi svěží v tempech i v celkovém pojetí. Všechna obtížná místa "proplouvá" Kovacevich se záviděníhodnou lehkostí a suverenitou. Rychlé věty v jeho podání doslova jiskří. Díky dokonale zřetelné hře a promyšlenému členění se posluchač dobře orientuje i v rozměrných krajních větách, které působí až překvapivě hravě, aniž by tím ovšem Kovacevich jakkoli snižoval myšlenkovou hloubku díla. Ta ostatně naplno vynikne v nádherné volné větě, kterou hraje s nadzemským klidem, v tempu zřetelně pomalejším, než předepsal autor. Kovacevich se problematikou temp v "Hammerklaviersonatě" zabýval velmi důkladně. Tempo, které zvolil, působí přesvědčivě a pomáhá vyniknout řadě překrásných detailů. Občas máme však přece jen pocit, že hudba této věty jako by ztrácela tah. Zřejmě to vnímá i Kovacevich, neboť čas od času nepatrně zrychlí. Stejně jako "Hammerklaviersonata" je i sonáta "Les Adieux" v Kovacevichově podání velmi svěží, barevná a dokonale vystavěná. Zvláštní pozornost si zaslouží obě pomalé části (introdukce a volná věta), jejichž vypjatou melodickou linii podpořenou "neklidnou" rytmizací hraje Kovacevich nečekaně plynule a hladce.Bagately op. 119 tvoří svou stručností a mnohdy až skicovitostí zajímavý kontrast k monumentalitě "Hammerklaviersonaty". Po doznění její závěrečné fugy, náročné nejen interpretačně, ale i posluchačsky, jsou skutečně příjemným osvěžením. Kovacevich je hraje s velkým nadhledem, neboť po technické stránce pro něho představují zjevně "okrajovou" záležitost. Jenomže právě tento nadhled dodává oněm půvabným drobnostem lehkost a živost bezprostředních záznamů.

Vydavatel: EMI Classics / EMI Czech republic

Stopáž: 70:39

Nahráli: Stephen Kovacevich - klavír

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.