Ludmila Peterková – Antonín Rejcha: Kvintet pro klarinet a smyčce B dur op. 89, Wolfgang Amadeus Mozart: Kvintet pro basetový klarinet a smyčce A dur K 581, Ondřej Kukal: Clarinettino op. 11

Ludmila Peterková – klarinet a basetový klarinet, Bennewitzovo kvarteto. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 1.–3. 7. 2011, studio Martínek, Praha. Vydáno: 2011. TT: 69:20. DDD. 1 CD Supraphon SU 4061-2.

Nahrávek Mozartova Klarinetového kvintetu A dur je bezpočet a nejednu bychom našli i v české provenienci. Zmiňme alespoň za všechny dnes už legendární snímek Vladimíra Říhy se Smetanovým kvartetem, dlouhá léta považovaný za referenční a po tolika letech stále osobitý. Pátráme-li ve světové historii zvukových záznamů, pak zjišťujeme, že určitým protějškem těchto našich umělců mohou být Gervase de Peyer s Amadeovci na původní LP desce společnosti Deutsche Grammophon. Přesto nová nahrávka Ludmily Peterkové a členů Bennewitzova kvarteta je výrazným počinem a nikoliv běžnou produkcí. Příčina spočívá v trendu, který už několik let naznačuje dramaturgie nejstarší české firmy. Navzdory omezeným možnostem při pořizování nových nahrávek a někdy velmi tvrdým podmínkám, jež musí účinkující umělci podstoupit, je katalog vydavatelství – sice pomalu, ale přece jenom zřetelně – obohacován. Dnešní Supraphon vsadil na špičkové české instrumentalisty, od nichž zároveň vyžaduje zajímavou nabídku méně známějších, avšak pozoruhodných titulů, v případě skladeb známých pak interpretační osobitost. Přehlédneme-li produkci posledních let, musíme konstatovat, že i při omezených možnostech je počinů celá řada. Zdá se, že na rozdíl od pěvců, kteří co do pořizování komerčních nosičů – nehovoře už například o operních kompletech – skutečně nemají na růžích ustláno, zůstanou do budoucna doklady vysoké umělecké laťky alespoň instrumentalistům. Vedle známého Mozartova kvintetu, který navzdory zmíněnému množství nahrávek bude pro kupující přece jenom asi největším magnetem, nacházíme na CD ještě Kvintet pro klarinet a smyčce op. 89 Antonína Rejchy. Při jeho poslechu si znovu uvědomujeme, jak málo tohoto autora, ale i ostatní jeho současníky doceňujeme. Vedle slavného díla stejného žánru Mozartova plně obstojí svou kompoziční nápaditostí, jež – byť se evidentně jedná o dílo příležitostné – je velmi vzdálené tehdejšímu běžnému standardu. Kukalovo Clarinettino věnoval jeho autor přímo Ludmile Peterkové a díky ní vstoupilo už před lety do povědomí celé veřejnosti. Přesto nová prezentace na tomto labelu je velmi užitečná – někdejší nahrávka stejné sólistky s Novým Vlachovým kvartetem už je těžko dostupná. Tolik tedy k oné podmínce nabídky. Ještě výrazněji toto CD splňuje podmínku zajímavosti či osobitosti interpretace. Hovořit či dokonce analyzovat výkon zúčastněných umělců by bylo nošením dříví do lesa. Zaujmou nás svým nasazením, zvukovou kulturou a především výrazovou kompaktností už v prvních taktech Mozarta. Nespornou devízou je užití dnes stále populárnějšího basetového klarinetu v Mozartově kvintetu, instrumentu se zajímavou historií. Při pozorné konfrontaci s nahrávkami s klasickým klarinetem nemůžeme přeslechnout jistý zvukový rozdíl, patrný zvláště v nižších polohách. CD je výborně vybavené i ostatními nezbytnými náležitostmi. Ludmila Peterková už nejednou osvědčila své vynikající schopnosti mediální a napsala čtivý text, který zaujme nejen laiky, ale počte si v nich i zkušený posluchač.