Les sommets de la polyphonie. 40 voix. – Ceuleers, Comes, Desprez, Wylkynson, Striggio, Maessins, Rebelo, Gabrieli, Tallis

Les sommets de la polyphonie. 40 voix.

(Ceuleers, Comes, Desprez, Wylkynson, Striggio, Maessins, Rebelo, Gabrieli, Tallis)

Huelgas-Ensemble, Paul Van Nevel. Produkce: Markus Heiland. Text: A, N, F. Nahráno: live, 7/2005, Abbaye de Noirlac. Vydáno: 2006. TT: 62:02. DSD. 1 SACD Harmonia mundi HMC 801954 (distribuce Classic).

Neuvěřitelných 35 let nás dělí od vzniku Huelgas-Ensemble, jednoho z nejrenomovanějších souborů specializovaných na starou hudbu. K tomuto výročí se Harmonia mundi rozhodla vydat záznam živého koncertu s názvem „Vrcholy polyfonie“. Neobyčejné příležitosti sluší neobyčejný repertoár, proto byly z bohatství renesanční polyfonie vybrány výjimečné skladby, o nichž sice v učebnicích dějin hudby často čteme, ale až na malé výjimky si je není možno poslechnout nejen pro jejich obtížnost, ale též pro nároky na obsazení. Řeč bude o mnohohlasých vícesborových skladbách období renesance.

Koncepce desky vychází z dřívější skvělé nahrávky „Utopia triumphans“, vydané ještě u Sony Classical. Nejedná se však o bezmyšlenkovité převzetí osvědčeného nápadu, ale o jeho tvůrčí rozvinutí. Album otevírá skladba „Nomen mortis inflame “ pro 35 hlasů soudobého autora Willema Ceuleerse (*?1962), napsaná na objednávku k výročí souboru. Mistrné ovládání dobových kompozičních fines umožnilo Ceuleersovi vytvořit dílo, jež může být beze studu postaveno vedle obdobných kompozic Josquina Desprez (Qui habitat a 24 ), Alessandra Striggia (Ecce beatam lucem a 40 ), Giovanni Gabrieliho (Exaudi me Domine a 16 ) nebo Thomase Tallise (Spem in alium a 40 ). Skladby zmíněných velikánů renesanční polyfonie tvoří páteř projektu, jejž doplňují díla méně známých autorů (Juan Bautista Comes, Robert Wylkynson, Pieter Maessins a Joao Lourenço Rebelo).

Interpretační a technická kvalita snímku je tak dokonalá, že lze těžko uvěřit faktu, že jde o živou nahrávku. Majitelé SACD přehrávačů si jistě budou moci ještě lépe vychutnat vícekanálový zvuk, který je pro takovéto skladby velmi žádoucí. Deska je více než důstojnou oslavou úctyhodného výročí Huelgas-Ensemble. Svědčí o neutuchající tvůrčí inspiraci svého zakladatele a o jeho chuti stále znovu a znovu objevovat zaniklou krásu renesanční hudby. Nadšení z alba navíc umocňuje skutečnost, že mezi touto hudební elitou máme i česko-slovenské zástupce – Hasana El-Duniu a Petru Noskaiovou.