Leoš Janáček – Příhody Lišky Bystroušky

Elena Tsallagova – soprán, Jukka Rasilainen – basbaryton, Michéle Lagrange – soprán, Hannah Esther Minutillo – mezzosoprán, David Kuebler – tenor, Roland Bracht – bas, Paul Gay – basbaryton, dětský sbor a orchestr Národní opery v Paříži, Dennis Russell Davies – dirigent. TT: 121. Nahráno: 2008/ 10–11. Vydáno: 2011. 1 DVD Medici Arts 3078388.

Hudba Leoše Janáčka již dávno není jen domácím hudebním stříbrem, ale v současnosti patří – zvláště ve frankofonním a anglosaském světě – k nejhranějšímu repertoáru 20. století. Jednoznačně nejuváděnější oblastí Janáčkovy tvorby jsou jeho opery, což dokládá nejen zběžný pohled do dramaturgických plánů evropských operních scén, ale i přibývající počet audio a DVD nahrávek hudebně-dramatických děl hukvaldského rodáka, k nimž kromě nedávné Bělohlávkovy nahrávky Káti Kabanové z Královského divadla v Madridu již v roce 2009 přibyl DVD záznam inscenace Příhod Lišky Bystroušky , zaznamenané na podzim 2008 v Opeře Bastille v Pařížské národní opeře. Janáčkova sedmá opera se z mnoha důvodů těší přízni gramofonových firem a producentů DVD operních záznamů, a tak si lze vybírat hned mezi čtyřmi záznamy počínaje legendárním snímkem z berlínské Komické opery z roku 1965, pod nímž jsou podepsáni Walter Felsenstein a Václav Neumann, přes výborný snímek Mackerrasův z Pařížské národní opery z roku 1995 až k populárně koncipovanému záznamu animované verze opery s hudebním nastudováním Kenta Nagana. Pod zatím posledním snímkem inscenace v českém jazyce jsou podepsáni scénograf Nicky Rieti a kostýmní výtvarnice Elizabeth Neumuller , jejichž výtvory zaujmou okamžitě po zvednutí opony, protože přes všechnu současnost scény i kostýmů je výtvarná stránka inscenace mobilní, vizuálně působivá a půvabně vtipná. Rieti a Neumuller nezasadili děj Janáčkovy opery do lesů a venkovské hájenky, ale do industrializací poznamenané krajiny – nepřehlédnutelné železniční koleje ve slunečnicovém poli, v němž se tyčí dvojice sloupů vysokého napětí – v níž zvířata a lidé nemohou nežít vedle sebe. Poznat je to i na slušivých lidských kostýmech zvířecích postav, vyvážených akcentací pudové stránky jednání u lidských aktérů operního děje. Choreografie byla svěřena Francoise Grés , ale hlavní břemeno nastudování nesli režisér André Engel , jehož pojetí Lišky Bystroušky pobaví i dojme, a dirigent Dennis Russell Davies , kterému se přes občasnou těžkopádnost orchestrální hry a nepřirozenou artikulaci několika míst v partituře, v nichž se nelze obejít bez znalosti českého jazyka, podařilo vytvořit zvukově barevné a dynamicky senzitivní pozadí k výstupům mezinárodního ansámblu sólistů. Engelovo uchopení libreta je vzorové: s textem zachází precizně, nepřidává komentující motivy či postavy a kromě ústřední myšlenky – Bystrouška je vtělením posledního Revírníkova milostného vzplanutí a Liščina smrt jej připraví o rozum – je děj vyšperkován desítkami vtipných detailů: v prvním výstupu pobaví ježek, pospíchající s plnými nákupními taškami, a divákovi neunikne řada francouzských narážek, ať již na Velkou francouzskou revoluci, podobu a vystupování domácích abbé nebo komunistický odboj, ztělesněný postavou Rektorovou. Jednou z největších předností DVD je hlasově i herecky výborné obsazení hlavních i vedlejších rolí. David Kuebler , Roland BrachtPaul Gay v rolích Rektora, Faráře a Harašty jsou pěvecky i herecky přesvědčiví, v české deklamaci ale zaostávají za titulní trojicí Elena Tsallagova , Jukka RasilainenHannah Esther Minutillo v rolích Bystroušky, Revírníka a Lišáka Zlatohřbítka. Zatímco s českou mezzosopranistkou Minutillo se setkáme i v Mackerrasově inscenaci na DVD, Elena Tsallagova z Vladikavkazu v roli debutovala, a to s nevídaným úspěchem. Drobná štíhlá sopranistka disponuje jistým hlasovým i scénickým projevem a výbornou češtinou, zbavenou těžkého akcentu. Podobně přesvědčivý je i Revírník finského basbarytonisty Jukka Rasilainena , který sice nedojme jako Richard Novák v Neumannově nedostižné druhé supraphonské nahrávce, v roli však působí mužně a pěvecky bezchybně. Záznam Janáčkovy opery Příhody Lišky Bystroušky z podzimu 2008, vydaný společností Medici Arts, mohu jen vřele doporučit.