Leoš Janáček, Antonín Dvořák: Zápisník zmizelého, Biblické písně

Robert Štěrba – tenor, Andrea Kalivodová – alt, Tereza Mátlová, Markéta Mátlová – soprán, Markéta Cukrová – mezzosoprán, Radoslav Kvapil – klavír. Text: Č. Nahráno: 12/2004, studio Státní opery Praha. Vydáno: 2005. TT: 57:10. DDD. 1 CD Pragostarconcert (distribuce Karmelitské nakladatelství).

Přínosem CD je obohacení dosavadních sporých nahrávek Janáčkova Zápisníku zmizelého . Tenorista Robert Štěrba svůj hlas charakterizuje jako „bel canto“, což odpovídá i typu jeho zahraniční průpravy a školení. Svůj projev zde konfrontuje s dramatickými požadavky autora, jehož nápěvková reflexe slova tvaruje náročné melodické linie (č. 5, 11, 14), stupňovité sekvence (č. 8), věcná sdělení (začátek č. 7) i osudová motta( č. 17, 21). Štěrba, jehož vyznáním je „slovo přináší tón – ne naopak,“ pracuje se samotným tónem v jeho časovém průběhu dynamicky, barevně, rozechvívá ho ve smyslu jakési houslové zpěvnosti. V klenbě větších intervalů a hybného dění usiluje o vyrovnání hlasových rejstříků s akcentem na naléhavě vášnivou výpověď, Janáčkovu stylu vlastní. Na druhé straně citově exponované dominanty textu samoúčelně nedramatizuje, spíše sestupuje k jakési lyrické pokoře a moudrému odevzdání. Vedle Štěrbových zkušeností ze světových pódií je v bookletu připomenut umělecký vývoj Radoslava Kvapila , který natočil komplety Janáčkova a Dvořákova díla nejen pro Supraphon a Panton, ale řadu jejich děl i pro pařížský Accord a další firmy. Rytíř francouzského řádu za umění a literaturu tu potvrdil své technické, výrazové a stylové kvality. Vedle inspirující souhry rozehrál barevné kaskády zvuku v obsahově stěžejních částech. Andrea Kalivodová v roli cikánky uplatnila znělý hlas temnější barvy a smysl pro vášnivost; kultivovaně a dynamicky tvárně působí tři ženské hlasy.

Biblické písně Antonína Dvořáka jsou kultovním zlatem písňového repertoáru i prubířským kamenem. V této nahrávce je klavír opět nástrojově dokonalý, přestože studio Státní opery není přednostně stavěno pro komorní hudbu. Robert Štěrba realizuje větší melodické linie se snahou o krásnou zpěvnost hlasu místy s jemným protepleným tremolem. I zde akcentuje výrazový náboj a srozumitelnost slova.

Vydavatel: Pragostarconcert/Karmelitské nakladatelství

Stopáž: 57:10